SPURNÝ, Lubomír. Six Observations on the Performation of Hába´s Microtonal Music. In Spurná, Helena; St. Pierre, Kelly. New Paths in Opera : Martinů–Burian–Hába–Schulhoff–Ullmann. 1st ed. Vienna: Holitzer, 2021, p. 221-240. ISBN 978-3-99094-008-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Six Observations on the Performation of Hába´s Microtonal Music
Authors SPURNÝ, Lubomír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Vienna, New Paths in Opera : Martinů–Burian–Hába–Schulhoff–Ullmann, p. 221-240, 20 pp. 2021.
Publisher Holitzer
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Austria
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00126472
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-3-99094-008-2
Keywords in English Alois Hába; athematism; microtonality; quarter-tone music
Tags Alois Hába, Athematism, Microtonality, Quarter-tone Music, rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Changed: 24/3/2023 17:23.
Abstract
This “Essays” is one of the chapters of the book “New Paths in Opera: Martinů—Burian—Hába—Schulhoff—Ullmann”. The study is dedicated to the applied interpretation and performance of the microtonal works of Alois Hába, especially his chamber and choral compositions. In the general perspective of music history, Alois Hába is usually characterised as one of the leading protagonists of the Central European inter-war avant-garde that moved between Vienna, Berlin and Prague. In the specific context of Czech music he likewise has the reputation of an exemplary innovator but is considered to have been strongly rooted in tradition as well. Hába is known primarily as a tireless propagator of microtonal and athematic music, for which his own term was "liberated music". In this music he added more subtle quarter-, fifth- and sixth-tone intervals to the semitone system and abandoned up traditional treatment of motifs.
Abstract (in Czech)
Tato studie je jednou z kapitol knihy New Paths in Opera: Martinů—Burian—Hába—Schulhoff—Ullmann. Alois Hába byl od počátku svého působení, během aktivních let i po své smrti ve všech pracích domácího a zahraničního původu považován za jednoho z nejodvážnějších experimentátorů hudby 20. století. Obvykle se uvádí, že byl neúnavným propagátorem čtvrttónové a atematické hudby. Pouhé konstatování ovšem ještě přesně nevystihuje obsah a vlastně problematizuje skutečnou koncepci Hábovy hudby, neboť skladby komponované v nezvyklých tónových systémech představují necelou třetinu Hábova znějícího díla. Studie představuje kritickou interpretaci vybraných mikrointervalových skladeb českého skladatele Aloise Háby (1893 – 1973). Svou pozornost autor zaměřil především na komorní a sborová díla (op. 7, 10, 27, 31, 43, 72). Autor se zde pokouší upozornit na skutečnost, že rovněž v oblasti mikrointervalové hudby se vedle vlastní kreativní syntaxe významně uplatňují obecné harmonické modely, intervalové kombinace či jiné typizované obraty.
PrintDisplayed: 15/10/2024 14:49