k
2022
Integration of Natural and Social Sciences Subject Matter in Czech Primary Curricula: Historical and Current Perspective
JIREČEK, Miroslav a Tereza ČEŠKOVÁ
Základní údaje
Originální název
Integration of Natural and Social Sciences Subject Matter in Czech Primary Curricula: Historical and Current Perspective
Název česky
Integrace učiva přírodních a společenských věd v českém primárním kurikulu: pohled do minulosti a současnosti
Vydání
European Conference on Educational Research - ECER 2022, Yerevan (in-person). Education in a Changing World: The impact of global realities on the prospects and experiences of educational research, 2022
Další údaje
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Člověk a jeho svět, ŠVP, RVP, kurikulum, 1. stupeň, vlastivěda
Klíčová slova anglicky
Humans and their world, School educational programme, Framework educational programm, curriculum, primary education, primary geography, primary history
Česky
Příspěvek představuje výsledky analýzy školních vzdělávacích programů prvních stupňů základních škol z hlediska vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, zejména jeho historické a geografické složky. Analýza sleduje, zda je toto učivo vyučováno v rámci „tradičního“ vyučovacího předmětu vlastivěda, nebo zda je integrováno do jiných předmětů. Snaží se zachytit také časové dotace, které jsou této vzdělávací oblasti/předmětu věnovány v jednotlivých ročnících, případně komparovat důraz kladený na složku historickou a geografickou a také porovnat dotaci této vzdělávací oblasti s časovou dotací věnovanou přírodovědnému vzdělávání (tradičně předmět přírodověda ve 4. a 5. ročníku). Výsledky analýzy jsou diskutovány v širších souvislostech. Analýza tak zachycuje současný stav před implementací revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, kde dochází ke škrtům učiva i minimální časové dotace sledované vzdělávací oblasti. Cílem je zachytit současný stav pro možné budoucí srovnání.
Zobrazeno: 2. 11. 2024 10:09