Integration of Natural and Social Sciences Subject Matter in Czech Primary Curricula: Historical ...
JIREČEK, Miroslav and Tereza ČEŠKOVÁ. Integration of Natural and Social Sciences Subject Matter in Czech Primary Curricula: Historical and Current Perspective. In European Conference on Educational Research - ECER 2022, Yerevan (in-person). Education in a Changing World: The impact of global realities on the prospects and experiences of educational research. 2022. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Integration of Natural and Social Sciences Subject Matter in Czech Primary Curricula: Historical and Current Perspective |
Name in Czech | Integrace učiva přírodních a společenských věd v českém primárním kurikulu: pohled do minulosti a současnosti |
Authors | JIREČEK, Miroslav and Tereza ČEŠKOVÁ. |
Edition | European Conference on Educational Research - ECER 2022, Yerevan (in-person). Education in a Changing World: The impact of global realities on the prospects and experiences of educational research, 2022. |
Other information | |
---|---|
Original language | English |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
WWW | URL |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | Člověk a jeho svět, ŠVP, RVP, kurikulum, 1. stupeň, vlastivěda |
Keywords in English | Humans and their world, School educational programme, Framework educational programm, curriculum, primary education, primary geography, primary history |
Changed by | Changed by: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D., učo 135695. Changed: 28/8/2022 11:09. |
Abstract (in Czech) |
---|
Příspěvek představuje výsledky analýzy školních vzdělávacích programů prvních stupňů základních škol z hlediska vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, zejména jeho historické a geografické složky. Analýza sleduje, zda je toto učivo vyučováno v rámci „tradičního“ vyučovacího předmětu vlastivěda, nebo zda je integrováno do jiných předmětů. Snaží se zachytit také časové dotace, které jsou této vzdělávací oblasti/předmětu věnovány v jednotlivých ročnících, případně komparovat důraz kladený na složku historickou a geografickou a také porovnat dotaci této vzdělávací oblasti s časovou dotací věnovanou přírodovědnému vzdělávání (tradičně předmět přírodověda ve 4. a 5. ročníku). Výsledky analýzy jsou diskutovány v širších souvislostech. Analýza tak zachycuje současný stav před implementací revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, kde dochází ke škrtům učiva i minimální časové dotace sledované vzdělávací oblasti. Cílem je zachytit současný stav pro možné budoucí srovnání. |
PrintDisplayed: 24/7/2024 12:21