JIREČEK, Miroslav and Tereza ČEŠKOVÁ. Integration of Natural and Social Sciences Subject Matter in Czech Primary Curricula: Historical and Current Perspective. In European Conference on Educational Research - ECER 2022, Yerevan (in-person). Education in a Changing World: The impact of global realities on the prospects and experiences of educational research. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Integration of Natural and Social Sciences Subject Matter in Czech Primary Curricula: Historical and Current Perspective
Name in Czech Integrace učiva přírodních a společenských věd v českém primárním kurikulu: pohled do minulosti a současnosti
Authors JIREČEK, Miroslav and Tereza ČEŠKOVÁ.
Edition European Conference on Educational Research - ECER 2022, Yerevan (in-person). Education in a Changing World: The impact of global realities on the prospects and experiences of educational research, 2022.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Člověk a jeho svět, ŠVP, RVP, kurikulum, 1. stupeň, vlastivěda
Keywords in English Humans and their world, School educational programme, Framework educational programm, curriculum, primary education, primary geography, primary history
Changed by Changed by: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D., učo 135695. Changed: 28/8/2022 11:09.
Abstract (in Czech)
Příspěvek představuje výsledky analýzy školních vzdělávacích programů prvních stupňů základních škol z hlediska vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, zejména jeho historické a geografické složky. Analýza sleduje, zda je toto učivo vyučováno v rámci „tradičního“ vyučovacího předmětu vlastivěda, nebo zda je integrováno do jiných předmětů. Snaží se zachytit také časové dotace, které jsou této vzdělávací oblasti/předmětu věnovány v jednotlivých ročnících, případně komparovat důraz kladený na složku historickou a geografickou a také porovnat dotaci této vzdělávací oblasti s časovou dotací věnovanou přírodovědnému vzdělávání (tradičně předmět přírodověda ve 4. a 5. ročníku). Výsledky analýzy jsou diskutovány v širších souvislostech. Analýza tak zachycuje současný stav před implementací revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, kde dochází ke škrtům učiva i minimální časové dotace sledované vzdělávací oblasti. Cílem je zachytit současný stav pro možné budoucí srovnání.
PrintDisplayed: 24/7/2024 12:21