KOLUMBER, Tereza. Fronta se blíží: poslední školní rok v protektorátním Zlíně (The Front Is Coming: The Last School Year in Protectorate Zlín). In Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu. 2022. ISBN 978-80-280-0090-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Fronta se blíží: poslední školní rok v protektorátním Zlíně
Name in Czech Fronta se blíží: poslední školní rok v protektorátním Zlíně
Name (in English) The Front Is Coming: The Last School Year in Protectorate Zlín
Authors KOLUMBER, Tereza.
Edition Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu, 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-280-0090-5
Keywords (in Czech) protektorát, druhá světová válka, omezení výuky, průmyslová škola
Keywords in English Protectorate, World War II, School Restrictions, Industrial School
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tereza Kolumber, učo 447661. Changed: 28/8/2022 17:26.
Abstract
Příspěvek se zaměřuje na problematiku výuky ve specifických podmínkách posledního školního roku druhé světové války. Cílem je popsat organizaci výuky a školního roku 1944/45 na příkladu Průmyslové školy ve Zlíně. Snaha o udržení běžného školního roku je v důsledku blížící se fronty konfrontována s citelnými zásahy, které přinášejí zákopové práce, hrozby leteckých náletů, zákazy shromažďování a zábor školních budov pro vojenské účely.
Abstract (in English)
The Baťa education system has become the subject of Czech and foreign studies. However, this research has not provided focused insight into foreign language teaching, which plays a vital role in its interests due to its global ex‐ pansion. Future graduates of supported schools would have communication abilities like native speakers, which could be valuable for activities abroad. The multinational company realized that it was not sufficient to support adult and therefore, its concerns were mainly projected in the 1930s in the establishment of the Private Foreign Language Citizen School, where most subjects were taught by native speakers in English, German and French.
Links
MUNI/A/1485/2021, interní kód MUName: K možnostem zkoumání různých faktorů výuky na procesy učení (Acronym: faktory učení)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 28/7/2024 23:22