Detailed Information on Publication Record
2022
Proměna výzkumu předškolního vzdělávání v posledních 20 letech
NAJVAROVÁ, Veronika and Zora SYSLOVÁBasic information
Original name
Proměna výzkumu předškolního vzdělávání v posledních 20 letech
Name (in English)
The transformation of preschool education research in the last 20 years
Authors
Edition
Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu, 2022
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
předškolní vzdělávání; přehledová studie; pedagogický výzkum
Keywords in English
pre-primary education; review paper; educational research
Změněno: 1/9/2022 08:25, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
V originále
Prezentace přinesla přehled témat a empirických poznatků z výzkumů provedených v oblasti předškolního vzdělávání v České republice v letech 2000–2020. Vycházela z přehledových studií výzkumů předškolního vzdělávání prezentovaných v časopisech Pedagogická orinetace (2012) a Pedagogika (2021). Studie vychází z analýzy výzkumných statí, které byly ve sledovaném období publikovány v odborných časopisech a relevantních sbornících. Prezentace hledala odpovědi na otázky: (1) Jaká témata a cíle byly ve výzkumech řešeny? (2) Jaké metody byly využívány a na jakých souborech byly studie realizovány? (3) Jaká podstatná zjištění a závěry z těchto studií vyplynuly? Na základě analýzy těchto studií dospěly autorky ke zjištěním, že během sledovaného období byl přesunut publikační důraz do odborných časopisů, nicméně nedošlo k výrazné změně v oblasti zpracovávaných témat. V oblasti metodologie provedených výzkumů je možné sledovat posun ke kvalitativní až smíšené metodologii.
In English
The presentation provided an overview of topics and empirical findings from research conducted in the field of preschool education in the Czech Republic in the years 2000–2020. It was based on overview studies of preschool education research presented in the journals Pedagogická orinetace (2012) and Pedagogika (2021). The study is based on the analysis of research articles that were published in professional journals and relevant collections during the monitored period. The presentation sought answers to the following questions: (1) What topics and goals were addressed in the research? (2) What methods were used and on what files were the studies carried out? (3) What significant findings and conclusions emerged from these studies? Based on the analysis of these studies, the authors came to the conclusion that, during the observed period, the publication emphasis was shifted to professional journals, however, there was no significant change in the area of topics covered. In the field of research methodology, it is possible to observe a shift towards qualitative to mixed methodology.