SYSLOVÁ, Zora and Hana SCHENKOVÁ. Školní vzdělávací program jako prostředek sdíleného porozumění vzdělávání dětí (The school curriculum as a means of shared understanding of children's education). Praha: Česká školní inspekce, 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Školní vzdělávací program jako prostředek sdíleného porozumění vzdělávání dětí
Name (in English) The school curriculum as a means of shared understanding of children's education
Authors SYSLOVÁ, Zora and Hana SCHENKOVÁ.
Edition Praha, 2022.
Publisher Česká školní inspekce
Other information
Original language Czech
Type of outcome Survey and educational texts
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Školní vzdělávací program; autoevaluace mateřské školy; sdílení zkušeností; inovace.
Keywords in English School education program; kindergarten self-evaluation; sharing experiences; innovation.
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Changed: 23/2/2023 15:42.
Abstract
Studie představuje školní vzdělávací program mateřské školy, který je vystavěn na myšlence společného vzdělávání. Příklad inspirativní praxe se soustřeďuje na sdílené porozumění školnímu vzdělávacímu programu a společné úsilí hlavních aktérů vzdělávání (učitelek a rodičů) upravovat školní vzdělávací program v souladu s diagnostickými a evaluačními zjištěními a aktuální situací. Zachycuje několikaletý vývoj školního vzdělávacího programu směřující ke zkvalitňování předškolního vzdělávání ve sledované mateřské škole. Odkrývá schopnost ředitelky mateřské školy podporovat sdílení zkušeností mezi učitelkami, zapojovat rodiče do vzdělávání svých dětí a vytvářet tak týmové prostředí a tzv. učící se organizaci. Přílohy obsahují ukázky hodnoticích formulářů a školního vzdělávacího programu, které by mohly pomoci s porozuměním cyklického procesu plánování a vyhodnocování, tedy souvislosti mezi autoevaluací školy a inovací školního vzdělávacího programu.
Abstract (in English)
The study presents the educational program of the kindergarten, which is built on the idea of joint education. An example of inspiring practice focuses on a shared understanding of the school curriculum and the joint efforts of the main actors of education (teachers and parents) to modify the school curriculum in accordance with diagnostic and evaluation findings and the current situation. It captures several years of development of the school's educational program aimed at improving the quality of preschool education in the monitored kindergarten. It reveals the ability of the kindergarten principal to support the sharing of experience between teachers, to involve parents in the education of their children and thus to create a team environment and a so-called learning organization. The appendices contain examples of evaluation forms and the school curriculum, which could help with the understanding of the cyclical process of planning and evaluation, i.e. the connection between school self-evaluation and innovation of the school curriculum.
PrintDisplayed: 16/6/2024 05:10