ČEŠKOVÁ, Tereza and Miroslav JIREČEK. Přírodovědné a společenskovědní učivo v primárním vzdělávání: pohled do minulosti a současnosti kurikula (Natural and social subject matter in primary curriculum: historical and current perspective). In ČAPV 2022. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Přírodovědné a společenskovědní učivo v primárním vzdělávání: pohled do minulosti a současnosti kurikula
Name in Czech Přírodovědné a společenskovědní učivo v primárním vzdělávání: pohled do minulosti a současnosti kurikula
Name (in English) Natural and social subject matter in primary curriculum: historical and current perspective
Authors ČEŠKOVÁ, Tereza and Miroslav JIREČEK.
Edition ČAPV 2022, 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) prvouka, vlastivěda, přírodověda, primární vzdělávání, kurikulum, integrace
Keywords in English natural science, social science, primary education, curriculum, intgration
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tereza Češková, Ph.D., učo 209756. Changed: 23/2/2023 17:41.
Abstract
Příspěvek je zaměřen na problematiku přírodovědného a společenskovědního učiva v českém primárním vzdělávání na úrovni projektovaného kurikula v minulosti (historicko-srovnávací analýza uč. plánů a osnov od r. 1918) i v současnosti (obsahová analýza ŠVP). Časová dotace pro toto učivo má klesající tendenci. Školy se i přes nové možnosti většinově drží tradičního neintegrovaného modelu výuky tohoto učiva. Školy, které integrují toto učivo, mu věnují většinově nižší časový prostor.
Abstract (in English)
The paper focuses on the issues of nature and social sciences in Czech primary education at the level of the projected curriculum in the past (historical-comparative analysis of curricula since 1918) and in the present (content analysis of SEP). The time allowance for this subject has a decreasing tendency. Despite the new possibilities, schools mostly adhere to the traditional non-integrated model of teaching this curriculum. Schools that integrate this curriculum usually devote less time to it.
PrintDisplayed: 19/7/2024 09:40