k 2022

Přírodovědné a společenskovědní učivo v primárním vzdělávání: pohled do minulosti a současnosti kurikula

ČEŠKOVÁ, Tereza and Miroslav JIREČEK

Basic information

Original name

Přírodovědné a společenskovědní učivo v primárním vzdělávání: pohled do minulosti a současnosti kurikula

Name in Czech

Přírodovědné a společenskovědní učivo v primárním vzdělávání: pohled do minulosti a současnosti kurikula

Name (in English)

Natural and social subject matter in primary curriculum: historical and current perspective

Edition

ČAPV 2022, 2022

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

prvouka, vlastivěda, přírodověda, primární vzdělávání, kurikulum, integrace

Keywords in English

natural science, social science, primary education, curriculum, intgration

Tags

Reviewed
Změněno: 23/2/2023 17:41, Mgr. Tereza Češková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek je zaměřen na problematiku přírodovědného a společenskovědního učiva v českém primárním vzdělávání na úrovni projektovaného kurikula v minulosti (historicko-srovnávací analýza uč. plánů a osnov od r. 1918) i v současnosti (obsahová analýza ŠVP). Časová dotace pro toto učivo má klesající tendenci. Školy se i přes nové možnosti většinově drží tradičního neintegrovaného modelu výuky tohoto učiva. Školy, které integrují toto učivo, mu věnují většinově nižší časový prostor.

In English

The paper focuses on the issues of nature and social sciences in Czech primary education at the level of the projected curriculum in the past (historical-comparative analysis of curricula since 1918) and in the present (content analysis of SEP). The time allowance for this subject has a decreasing tendency. Despite the new possibilities, schools mostly adhere to the traditional non-integrated model of teaching this curriculum. Schools that integrate this curriculum usually devote less time to it.