a 2022

Začínající učitel na prvním stupni ZŠ v tandemové výuce

HAVEL, Jiří, Teresa VICIANOVÁ and Alžběta JURASOVÁ

Basic information

Original name

Začínající učitel na prvním stupni ZŠ v tandemové výuce

Name in Czech

Začínající učitel na prvním stupni ZŠ v tandemové výuce

Name (in English)

Novice teacher in primary school co-teaching

Authors

HAVEL, Jiří, Teresa VICIANOVÁ and Alžběta JURASOVÁ

Edition

30. výroční konference ČAPV, 2022

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-280-0090-5

Keywords (in Czech)

primární vzdělávání; začínající učitel; profesní socializace; tandemová výuka

Keywords in English

primary education; novice teacher; professional socialization; co-teaching

Tags

Reviewed
Změněno: 1/3/2023 12:35, Mgr. Alžběta Jurasová

Abstract

V originále

Případová studie má za cíl popsat význam tandemové výuky v oblasti profesní socializace začínajícího učitele na prvním stupni ZŠ. Studie představí případ specifické trojice a její zkušenosti s tandemovou výukou. Výzkumný vzorek je tvořen začínajícím učitelem ve spolupráci se dvěma zkušenými učiteli. Pro získání dat byly zvoleny metody polostrukturovaných rozhovorů a nestrukturovaného pozorování participantů při společném plánování, realizaci a evaluaci výuky. Interpretovaná data rozšíří poznání o tandemové výuce s přesahem do oblasti uvádění začínajících učitelů.

In English

This case study aims to describe the role of co-teaching in the professional socialisation of a primary school novice teacher. The study is based on co-teaching experience of a novice and two experienced teachers. Data collection was carried out via semi-structured interviews and structured weeklong participant observation during lesson planning, instructional process, and its subsequent evaluation. The results will broaden the understanding of co-teaching, carrying certain lessons also for the induction of novice teachers.

Links

MUNI/A/1229/2021, interní kód MU
Name: Podoby profesní spolupráce ve škole II - Vztahová dimenze spolupráce učitelů a pomáhajících profesí (Acronym: PPSV)
Investor: Masaryk University