J 2022

Postoje žáků nižšího sekundárního vzdělávání k homosexualitě

ŠEJNA, Erik

Basic information

Original name

Postoje žáků nižšího sekundárního vzdělávání k homosexualitě

Name (in English)

Attitudes Towards Homosexuality Among Students in Lower-Secondary Education

Authors

ŠEJNA, Erik (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Studia Paedagogica, Brno, Masaryk University Press, 2022, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/22:00126591

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

postoje k homosexualitě; předsudky vůči homosexuálům; vnímání homosexuality na základních školách; nižší sekundární vzdělávání; heterosexismus

Keywords in English

attitudes toward homosexuality; prejudice against homosexuals; heterosexism; lower secondary education; perception of homosexuality in schools

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 13/3/2023 10:30, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.

Abstract

V originále

Postoje studentů k jejich odlišně orientovaným nebo genderově nestereotypním vrstev-níkům jsou tématem celé řady cizojazyčných studií. Nejčastěji však byl řešen kontext terciárního vzdělávání, který poukázal nejen na nutnost se ostrakizací odlišně orientova-ných studentů zabývat, ale prokázal i mnohé determinanty, které se ukázaly jako význam-né při tvorbě negativních postojů vůči homosexuálům. Předkládaná studie se zabývá výzkumem postojů žáků nižšího sekundárního vzdělávání khomosexualitě. V teoretické části poukazujeme na historický kontext vývoje předsudků vůči homosexualitě a věnujeme se rovněž úvodem do již proběhlých studií a výzkumů postojům k homosexualitě na růz-ných stupních vzdělávání. Následně je předkládáno výzkumné šetření, v rámci kterého bylo pomocí standardizovaného dotazníku osloveno 316 žáků 8. a 9. tříd či tercie a kvar-ty na víceletých gymnáziích. I když jsou výsledky v průměru pozitivní, více než 7 % žáků stále zastává vysoce až extrémně negativní postoje khomosexuálům. Statistická význam-nost byla prokázána pro proměnnou pohlaví (muži zastávají negativnější postoje; hladina účinku 26 %), druh homosexuality (mužská homosexualita je vnímána negativněji) či typ navštěvované školy (žáci základních škol zastávají negativnější postoje).

In English

Attitudes of students toward people with non-heterosexual orientations have been a topic of many contemporary studies. This has been most commonly researched in the context of tertiary education, providing crucial results regarding the degree of negative attitudes toward homosexuality and uncovering many significant determinants for these attitudes. The purpose of the present study was to investigate the attitudes of lower-secondary students toward homosexuality. In the theoretical part, the historical context of homosexual prejudice is briefly summarized. The study also presents a short overview of multiple research studies conducted within different levels of education. In the empirical part, we present research in which we assessed the attitudes of 316 lower-secondary students toward homosexuality using Herek’s Attitudes Toward Lesbians and Gay Men (ATLG) scale. Even though the average results seem positive, we found that still more than 7 percent of students hold highly negative attitudes toward homosexuals. Statistical significance was confirmed for determinants including sex – male participants have significantly more negative attitudes toward homosexuals than female participants; type of homosexuality – male homosexuality is perceived significantly more negatively than female homosexuality; and type of school attended – grammar school students have more negative attitudes toward homosexuals than elementary school students.

Links

MUNI/A/1355/2021, interní kód MU
Name: Testová úzkost žáků sekundárního vzdělávání (Acronym: TUŽ)
Investor: Masaryk University