BIELIK, Miroslav and Lenka ĎULÍKOVÁ. Teorie plánovaného chování jako interpretativní rámec procesu změny inkluzivního vzdělávání (The Theory of Planned Behaviour as an Interpretative Framework for the Process of Change in Inclusive Education). In Konference České asociace pedagogického výzkumu. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Teorie plánovaného chování jako interpretativní rámec procesu změny inkluzivního vzdělávání
Name (in English) The Theory of Planned Behaviour as an Interpretative Framework for the Process of Change in Inclusive Education
Authors BIELIK, Miroslav and Lenka ĎULÍKOVÁ.
Edition Konference České asociace pedagogického výzkumu, 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Keywords (in Czech) inkluzivní vzdělávání, teorie plánovaného chování, sociální norma
Keywords in English inclusive education, Theory of Planned Behaviour, social norm
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Miroslav Bielik, DiS., B.A., učo 439261. Changed: 8/9/2022 16:13.
Abstract
Příspěvek navazuje na projekt GAČR Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup, který zkoumal mechanismy dobré inkluzivní praxe na ZŠ. V rámci senzitivního teoretizování pro interpretaci pozorovaného dění a pro návrh budoucích intervencí aplikujeme teorii plánovaného chování (TPB). Diskutujeme přesahy principů TPB do konkrétních vzdělávacích situací, do vzdělávacího systému i do situace celé společnosti. Popisujeme vybrané externí aspekty a jejich dopad na chování jednotlivců.
Abstract (in English)
This paper is a follow-up to the GAČR project Pathways to the Inclusive School of the 21st Century: An Ethnographic Approach, which investigated the mechanisms of good inclusive practice in primary schools. In grounded theorising, we apply the Theory of Planned Behavior (TPB) to interpret observed actions and design future interventions. We discuss the implications of principles of TPB for specific educational situations, for the educational system, and society as a whole. We describe selected external aspects and their impact on individual behaviour.
PrintDisplayed: 28/7/2024 08:37