Detailed Information on Publication Record
2022
Recenze na knihu Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách ZŠ
KRAJŇÁKOVÁ, MonikaBasic information
Original name
Recenze na knihu Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách ZŠ
Name (in English)
Review of the book: Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách ZŠ
Authors
KRAJŇÁKOVÁ, Monika
Edition
2022
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Recenze
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-244-5861-8
Keywords (in Czech)
Recenze; speciální pedagog
Keywords in English
Review; special pedagogue
Změněno: 29/1/2023 11:48, Mgr. et Mgr. Monika Stříteská, Ph.D.
V originále
Monografie Profesní obraz školního speciálního pedagoga vznikla jako výstup spolupráce autorů Tomáše Čecha a Terezy Hormandlové a byla vydána v roce 2020 v nakladatelství Univerzity Palackého v Olomouci. Autoři se v ní dotýkají velmi aktuálního tématu inkluzivního vzdělávání, které hraje klíčovou roli při poskytování rovných příležitostí každému jedinci, a to jak ve vzdělávací, tak v profesní sféře. Cílem publikace a souvisejícího výzkumu bylo zmapovat profesi školního speciálního pedagoga a nahlédnout do jeho života ve škole. Dalším neméně důležitým cílem bylo zjištění, jak školní speciální pedagogové vnímají svou pozici vůči dalším profesím, své místo ve společnosti a jak zvládají zátěžové situace, který na ně tato náročná profese klade. Oba autoři se ve své odborné práci mj. věnují problematice školního poradenství a při psaní zúročili své dosavadní poznatky a zkušenosti.
In English
The monography Profesní obraz školního speciálního pedagoga was published in 2020 by the Palacký University Publishing House in Olomouc. In it, the authors touch upon the very up-to-date topic of inclusive education, which plays a key role in providing equal opportunities for every individual, both in the educational and professional spheres. The aim of the publication and related research was to map the profession of the school special educator and to gain insight into his/her life in school. Another equally important aim was to find out how school special educators perceive their position in relation to other professions, their place in society and how they cope with the stresses that this demanding profession places on them. In their professional work, both authors deal, among other things, with the issue of school counselling and in writing they have made use of their previous knowledge and experience.