Informační systém MU
ŠEJNA, Erik. Testová úzkost žáků nižšího sekundárního vzdělávání (Test Anxiety in Lower Secondary Education). Online. In Švaříček, Roman; Voňková, Hana. Sborník příspěvků XXX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno: Česká asociace pedagogického výzkumu, 2022, p. 63-66. ISBN 978-80-280-0090-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Testová úzkost žáků nižšího sekundárního vzdělávání
Name (in English) Test Anxiety in Lower Secondary Education
Authors ŠEJNA, Erik (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Sborník příspěvků XXX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, p. 63-66, 4 pp. 2022.
Publisher Česká asociace pedagogického výzkumu
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00126638
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-280-0090-5
Keywords (in Czech) testová úzkost; testový strach; strach ve škole; školní strach
Keywords in English Test Anxiety; School Anxiety; Fear of Failure; Fear at school
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová, učo 146481. Changed: 7/3/2023 11:24.
Abstract
Testová úzkost představuje mezinárodně rozšířený koncept zahrnující emocionální, fyziologickou, kognitivní a behaviorální reakci na situace testového charakteru, ve které je jedincův výkon hodnocen. Přemíra testového strachu u žáků má za následek dlouhodobé snížení výkonu ve škole, zhoršení vzdělávacích výsledků, podstatný pokles žákovy sebedůvěry a sebehodnocení, a nebo také záškoláctví. Rozsáhleji však tato problematika na území České republiky zkoumána nebyla. Výzkum si tedy klade za cíl zjistit, do jaké míry se žáci nižšího sekundárního vzdělávání potýkají s testovým strachem a jak významně tento strach koreluje s jejich vnímanou self-efficacy, vzdělávacími výsledky, vnímanou sociální úzkostí, třídním klimatem a jejich demografickými údaji. Následujícím cílem výzkumu bude rovněž adaptovat zahraniční škálu Children Test Anxiety Scale a otestovat ji její použití pro populaci českých žáků. Jelikož sběr dat proběhne v září 2022, na konferenci bude prezentována finální podoba metodologie otestovaná pilotáží.
Abstract (in English)
Test Anxiety represents an internationally recognised phenomenon involving emotional, physiological, cognitive and behavioural reaction to different test situations in which the pupil’s performance is being evaluated. The excess of TA can result in long-term decrease of pupil’s performance at school, lower grade a significant impact on pupil’s self-efficacy and well-being, as well as truancy. As regards Czech schools, the TA has not yet been widely tested and analysed. Our research thus aims at discovering the level of pupils’ TA in lower-secondary education and clarify the role of its determinants such as educational results,social anxiety, self-efficacy, class climate or demographic characteristics of respondents. For the purpose of follow-up research, the Children Test Anxiety Scale shall be adapted and tested on the population of Czech pupils. Since the data collection will take place in September 2022, the final shape of methodology, as tested by piloting, will be presented at the conference.
Links
MUNI/A/1355/2021, interní kód MUName: Testová úzkost žáků sekundárního vzdělávání (Acronym: TUŽ)
Investor: Masaryk University
Displayed: 29/7/2024 01:18