Detailed Information on Publication Record
2019
Výtvarné studium skutečnosti jako kvalitativní součást kompetenčního rámce výtvarného pedagoga
VICHROVÁ, PetraBasic information
Original name
Výtvarné studium skutečnosti jako kvalitativní součást kompetenčního rámce výtvarného pedagoga
Authors
VICHROVÁ, Petra
Edition
1. vyd. Olomouc, Kvalita ve výtvarné výchově, p. 203-216, 14 pp. ČS INSEA, 2019
Publisher
Česká sekce INSEA
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-904268-7-0
Keywords (in Czech)
výtvarné studium skutečnosti, výtvarná výchova, kvalita
Změněno: 28/8/2024 15:20, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Text je zaměřen na problematiku výtvarného studia skutečnosti jako jednoho ze základních témat výtvarné výchovy. Klade si otázku, jak se výtvarné studium skutečnosti podílí na budování profesních kompetenčních kvalit výtvarného pedagoga. Jaké kompetence by měl pedagog mít z hlediska své schopnosti zachytit realitu a výtvarně studovat skutečnost? Je výtvarné studium skutečnosti stále pevnou součástí studijních programů pro přípravu budoucích pedagogů výtvarné výchovy? Autorka přináší nejen argumenty o důležitosti daného segmentu přípravy výtvarného pedagoga, ale i přehled aktuálního zastoupení této problematiky ve studijních plánech českých kateder výtvarné výchovy.
In English
The text is focused on the issue of art study of reality as one of the basic themes of art education. The text asks how artistic study of reality contributes to building professional competence of art teacher. What competences should a teacher have in terms of his / her ability to capture reality and visualize reality? Is art study of reality still a fixed part of study programs for the preparation of future art teachers? The author brings not only arguments about the importance of the given segment of art teacher training, but also an overview of the current representation of this issue in the curricula of Czech art education departments.