C 2019

Výtvarné studium skutečnosti jako kvalitativní součást kompetenčního rámce výtvarného pedagoga

VICHROVÁ, Petra

Basic information

Original name

Výtvarné studium skutečnosti jako kvalitativní součást kompetenčního rámce výtvarného pedagoga

Authors

VICHROVÁ, Petra

Edition

1. vyd. Olomouc, Kvalita ve výtvarné výchově, p. 203-216, 14 pp. ČS INSEA, 2019

Publisher

Česká sekce INSEA

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-904268-7-0

Keywords (in Czech)

výtvarné studium skutečnosti, výtvarná výchova, kvalita
Změněno: 28/8/2024 15:20, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Text je zaměřen na problematiku výtvarného studia skutečnosti jako jednoho ze základních témat výtvarné výchovy. Klade si otázku, jak se výtvarné studium skutečnosti podílí na budování profesních kompetenčních kvalit výtvarného pedagoga. Jaké kompetence by měl pedagog mít z hlediska své schopnosti zachytit realitu a výtvarně studovat skutečnost? Je výtvarné studium skutečnosti stále pevnou součástí studijních programů pro přípravu budoucích pedagogů výtvarné výchovy? Autorka přináší nejen argumenty o důležitosti daného segmentu přípravy výtvarného pedagoga, ale i přehled aktuálního zastoupení této problematiky ve studijních plánech českých kateder výtvarné výchovy.

In English

The text is focused on the issue of art study of reality as one of the basic themes of art education. The text asks how artistic study of reality contributes to building professional competence of art teacher. What competences should a teacher have in terms of his / her ability to capture reality and visualize reality? Is art study of reality still a fixed part of study programs for the preparation of future art teachers? The author brings not only arguments about the importance of the given segment of art teacher training, but also an overview of the current representation of this issue in the curricula of Czech art education departments.