SUCHÁNEK, Pavel, Tereza HORÁKOVÁ a Hana ČOBANOVÁ. Povrchové úpravy několika dřevěných barokních soch v Olomouci a na Svatém Kopečku ve světle archivních pramenů. Průzkumy památek. Praha, roč. 29, č. 1, s. 81-96. ISSN 1212-1487. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Povrchové úpravy několika dřevěných barokních soch v Olomouci a na Svatém Kopečku ve světle archivních pramenů
Název česky Povrchové úpravy několika dřevěných barokních soch v Olomouci a na Svatém Kopečku ve světle archivních pramenů
Název anglicky Surface treatments of several wooden Baroque statues in Olomouc and Svatý Kopeček in the light of archival sources
Autoři SUCHÁNEK, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí), Tereza HORÁKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Hana ČOBANOVÁ (203 Česká republika).
Vydání Průzkumy památek, Praha, 2022, 1212-1487.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00126690
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky dřevěné sochy; povrchové úpravy; polychromie; technologie; materiály; laky; barokní sochařství; 18. století; Olomouc
Klíčová slova anglicky wooden statues; surface treatment; polychromy; technology; materials; varnishes; Baroque sculpture; 18th century; Olomouc
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Změněno: 10. 3. 2023 08:53.
Anotace
Cílem článku je intepretace výpovědi některých pramenů za účelem interpretace problematiky specifických povrchových úprav barokních sochařských děl v období raného novověku. Studie uvádí vesměs nedochované práce štafírů Johanna Philippa Hiebera a Antona Müllera na základě několika dochovaných smluv a účtů, které dokládají použití nejen standardních uměleckých postupů a materiálů, ale rovněž detailně pojednávají o finálních úpravách v podobě různých typů lihových a olejo‑pryskyřičných laků. Studie se pokouší o vedle obecnějšího výkladu zjištěných poznatků rovněž o zhodnocení specifického prostředí a role objednavatele a investora v procesu využití daných materiálů a technologií s ohledem na jeho vědecké zájmy v oboru přírodních věd.
Anotace anglicky
The article aims to explain evidence of some sources to interpret the issues of specific types of surface treatments of Baroque sculptures during the early modern period. The study interprets the largely missing works by Johann Philipp Hieber and Anton Müller, artisans who carried out surface treatment of statues, based on several remaining agreements and bills that provide evidence of using not just standard art techniques and materials, but also deal in detail with the finishing touches done by various types of alcohol and oil‑resin varnishes. In addition to the general interpretation of discovered knowledge, the study seeks to evaluate the specific environment and role of the commissioner and the investor in the process of using the given materials and technologies with respect to their interest in natural sciences.
Návaznosti
MUNI/A/1173/2020, interní kód MUNázev: Technologie a materiály ve středoevropské barokní řezbářské praxi (Akronym: Technologie a materiály v barokní sochařské praxi)
Investor: Masarykova univerzita, Technologie a materiály ve středoevropské barokní řezbářské praxi
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 10:16