Projevy udržitelného rozvoje sociální práce mezi opatřeními zmírňujícími dopady pandemie COVID-19 ve vybrané ORP v ČR Pavel Horák, Markéta Horáková Hradecké dny sociální práce 2022 15.9. 2022 Cíl oVe vybrané ORP v ČR (město Znojmo) zmapovat všechna opatření přijatá aktéry utvářejícími tamější lokální sociální politiku od začátku pandemie COVID-19 (březen 2020) do současnosti (červen 2022), která mají zmírňovat její dopady a následně identifikovat mezi nimi opatření, která jsou v souladu s konceptem udržitelného rozvoje sociální práce Opatření, která odpovídají konceptu udržitelného rozvoje SP = opatření, která jsou v souladu s prioritami, cíli (a případně i závazky k jednání) uvedenými v aktuálně platných nadnárodních a národních dokumentech zaměřených na udržitelný rozvoj a mají přímou vazbu na výkon sociální práce Konceptualizace tématu - výchozí úvahy /problémy vyvolané COVID-19 a role sociální práce při jejich řešení na lokální úrovni z perspektivy udržitelného rozvoje/ 1) Pandemie COVID-19 představuje globální jev s dopady na globální, národní a lokální úrovni (včetně ČR) 2) Klíčové oblasti dopadů COVID-19 a konkrétní problémy (z nichž většina je primárně či sekundárně centrem zájmu SP): oZdraví - úmrtí, zhoršené duševní zdraví v důsledku sociální izolace ( n a P ř . Aimeidaetai2020; Banerjee 2020; Heitzman 2020; Xiong et al 2020) Ekonomika - omezení pracovní činnosti nebo ztráta zaměstnání (např. Song a Zhou 2020; Priva et al2021; Ožili a Arun 2023) oSpolečnost - nárůst chudoby a nerovností ve společnosti v důsledku nezaměstnanosti, narušené vztahy v rodinách i mimo ně s projevy násilí, nižší úroveň znalostí žáků a studentů (např. Buheji et al 2020; Pereira a Oliviera 2020; Laborde et al 2020) oZivotni prostředí - zvýšení kvality vody a ovzduší v důsledku omezené letecké a pozemní dopravy, zvýšený výskyt ptáků a hmyzu, znečištění pobřeží v důsledku likvidace sanitárního spotřebního materiálu, snížení podílu recyklovaného odpadu v domácnostech (např. El Zowalaty et al 2020; Cheval et al 2020; Verma a Prakash 2020). 3) COVID-19 vyvolává problémy ohrožující tzv. UDRŽITELNÝ ROZVOJ lidí/SPOLEČNOSTI, zisku/EKONOMIKY, planety/ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ a je dosažitelný vhodným nastavením a realizací adekvátních intervencí/POUTIK CO JE UR? o„rozvoj, který uspokojuje současné potřeby, aniž by to ohrozilo schopnost budoucích generací uspokojit své vlastní potřeby" (Světová komise o životním prostředí, Brundtland 1987) oje založen na konceptu (uspokojení) potřeb a na myšlence omezené schopnosti životního prostředí uspokojit současné a budoucí potřeby v důsledku stavu technologií a organizace společnosti (UNI98?) oskládá se ze sociální, ekonomické a environmentálni dimenze (pilíři) (Bmndtiand i987), podle některých autorů i dimenze participace a politics (Rijnhout 2009), které by měly být v rovnováze „lidské potřebyjsou vzájemně provázány s ekonomickými, sociálními a environmentálními zájmy a jejich uspokojeníje zajištěno tehdy, kdyžjsou řešeny problémy související s chudobou, vzděláním, zdravím, ekonomikou a zaměstnaností SOUČaSně" (Jayasooriya 2016) 4) SP hraje významnou roli při řešení COVID-19 pokud užívá perspektivy a postupů, které jsou v souladu s perspektivou UR: oSP v současnosti definována jako profese, která „podporuje na globální, národníci regionální úrovni sociální změnu a rozvoj, sociální soudržnost, zmocnění a osvobození lidí a zapojuje lidi a struktury do řešení životních výzev a zvyšování blahobytu" (IFSW, IASSW, 2014) oSP jako globální profese se snaží dodržovat „závazky kjednání" uvedené v Globální agendě, které jsou přímo provázány s konceptem UR o SP se v mnoha zemích stává nevyhnutelnou součástí politického procesu - Spci se nepodílí pouze na implementaci sociálních politik (jako v minulosti), ale mají kapacity je spoluutvářet (Lombard, Viviers 2020): > využívají principů a hodnot, které jsou shodné s cíli UR (sociální spravedlnost, lidská práva, kolektivní odpovědnost a respekt k rozmanitosti) > cílové skupiny intervencí SP jsou shodné se skupinami, na které se zaměřují cíle UR > metody intervence využívané v SP jsou komplexní a mohou mít podobu udržitelných sociálních služeb (zohledňují kontext klientů a politik) Metoda 1) Rámec udržitelného rozvoje využitelný v SP ovytvořený na základě analýzy relevantních nadnárodních a národních dokumentů: >Strategický rámec ČR 2030 (ÚV ČR 2017) (27 priorit a souvisejících cílů) >Agenda 2030 (UN 2015) (17 globálních cílů) Globální agenda pro sociální práce a sociální rozvoj (IFSW, IASSW, 2014, 2012) (4 oblasti závazků k jednání) + Rámec globální agendy pro sociální práci a sociální rozvoj 2020-2030 (IFSW, IASSW, 2014, 2020) ozaměřený na sociální, ekonomický a politický pilíř UR (environmentálni pilíř nezkoumán) o obsahuje konkrétní priority, cíle a závazky roztříděné podle témat/problémových oblastí/výzev Schémal: Rámec udržitQlného rozvoje využitelný v SP (bez specifikace priorit, cílů a závazků k jednání) SOCIÁLNÍ PILÍŘ EKONOMICKÝ PILÍŘ POLITICKÝ PILÍŘ • CHUDOBA, RODINA A KOMUNITA • PRÁCE • GLOBÁLNÍ PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍ UDRŽITELNÝ ROZVOJ A GLOBÁLNÍ PARTNERSTVÍ • ZDRAVÍ • HOSPODÁŘSKÉ INSTITUCE • DEMOKRATIČNOST A DLOUHODOBÁ EFEKTIVITA VLÁDNUTÍ • VZDĚLÁNÍ • INFRASTRUKTURA • KOMPETENCE A KVALITA UZEMNI VEŘEJNÉ SPRÁVY • NEROVNOST • VÝZKUM, VÝVOJ A INOVACE • KOORDINACE VEŘEJNÝCH SLUŽEB A JEJICH DOSTUPNOST • KULTURA • SOUSTAVA VEŘEJNÝCH FINANCÍ • SPOLUPRÁCE OBCÍ A VEŘEJNOSTI • HOSPODAŘENÍ SE ZDROJI Přínos vymezení politického pilíře (dle autorů tohoto příspěvku): oJde ovýznamnou dimenzi zaměřenou tvorbu a realizaci opatření na globální, národní a lokální úrovni, která by měla vést k dosažení priorit a cílů UR oklíčová témata: (globálního) partnerství + zabezpečení procesů spojených s plánováním, řízením, koordinací a monitorováním veřejných služeb Schéma 2: Rámec udržitelného rozvoje využitelný v S P - sociálni pilíř 5 X ALNI PIL R STRATEGICKY RÁMEC CR 2O30 AGENDA 2030 GLOBÁLNI AGENDA 2012 CHUDOBA, RQDINAA KOMUNITA Priorita 1: Společenská klima je vúči rodinám vŠEStranni příznivé, bariery a společenské tlaky JEDU minimalizovaný. Rodina, rodičovství a manželství požívají zvláštní zákonně ochrany a jsou spolEČensky vysacE ocenovány. Cil 1: Vymýtit chudobu VE všedh jejích formách všude na světě PODPORA DŮSTOJNOSTI A HODNOTY NÁRODŮ ÍZávazEk 2)Cíl 2: Vymýtit hlad, dosáhnout potravinové bezpečnosti a zlepšení výživy, prosazovat udržitelné zemědělství PODPORA DŮSTOJNOSTI A HODNOTY NÁRODŮ ÍZávazEk 2) ZDRAVI Priorita B: Zdraví všech skupin obyvatel se zJepsuje. Cil 3: Zajistit zdravy život a zvyšovat jeho kvalitu pro všechny v jakěmkali viku VZDELANÍ Priorita 4: Vzdelávaní rozviji individuální potenciál jedinců Č jejich schopnost zvládat i ovlivňovat změny a podporuje soudržnou společnost orientovanou na udržitelný rozvoj. Cíl 4: Zajistit rovný přístup k inkluzivnímu a kvalitnímu vzděláni a podporovat celoživotní vzděláváni pro všechny NEROVNOST Priorita 3: Štrukturálni nerovnosti ve spalEČnostl jsou nizke. Cíl 5: Dosáhnout gendErové rovnosti a posílit postaveni viech žen a dívek PODPORA SOCIÁLNÍ A EKONOMICKÉ ROVNOSTI |Zá-yazek 1| Priorita 17: FŮst kvality života v jednotlivých! municipalitách! snižuje regionální nerovnosti. Cíl 10: Snížit nerovnost uvnitř zemí i mezi nimi PODPORA SOCIÁLNÍ A EKONOMICKÉ ROVNOSTI |Zá-yazek 1| KULTURA Priorita 6: Vyšší VErEJné investice podporuji Uíčcve funkce kultury a rovny přistup ke kulturE a kreativita. Schéma 3 : Rámec udržitelného rozvoje využitelný v S P - ekonom ický pilíř EKONQMICKť PIUR STRATEGICKY RÁMEC CR 2O30 AGENDA 2030 GLOBÁLNÍ AGENDA 2012 PRACE Priorita 2: Technologický a sociální rozvoj rozšiřují přistup k důstojné práci. Cíl S: Podporovat trvalý, inkluzivní a udržitelný hospodářsky růst, plnou a produktivní zaměstnanost a důstojnou práci pro všechny PODPORA SOCIÁLNÍ A EKONOMICKÉ ROVNOSTI (Závazek 1| HOSPODÁRSKE INSTITUCE PrioriiE 7: Ekcnomika dlouhodobě roste a domácí sektor je silný. INFRASTRUKTURA Priorita 10: Ekonomické aktivity podporuje stabilní a funkční infrastruktura. VÝZKUM, VÝVOJ A INOVACE Priorita 3: Česko má dobře fungující a stabilní instituce pro podporu aplikovaného výzkumu a vývoje a pro identifikaci příležitostí v této oblasti. Cíl 9: Vybudovat odolnou infrastrukturu, podporovat inkluzivní a udržitelnou Industrializaci a inovace PODPORA SOCIALNÍA EKONOMICKÉ ROVNOSTI (Závazek 1| SOUSTAVA VEREJNVCH FINANCI Priorita 11: Fiskální systém jako predpoklad! úspešného hospodářství je stabilní. HOSPODAŘENI SE ZDROJI Priorita 9: Přírodní zdroje jsou využívány co nejefektivněji a nejšetrněji tak, aby se minimalizovaly externí náklady, které jejich spotřeba působí. Cíl 12: Zajistit udržitelnou spotřebu a výrobu FRACE NA UDRŽITELNOSTI ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ [A SOUČASNĚ NA KOMUNITNÍ UDRŽITELNOSTI) (Závazek?) Schéma 4: Kámec udržitelného rozvoje využitelný v SP - politicky pilíř POLITICKY PILI R STRATÉG ICKV RÁMEC CR 2O30 AGENDA 2030 GLOBÁLNI AGENDA 2012 GLOBÁLNI PROSTREDÍ PODPORUJÍCÍ UDRŽITELNÝ ROZVOJ A GLO BALN1 PARTN ERSTVI Priorita 21: Česká republika aktivně a s důrazem na národní priority spoluutváří prostředí podporující udržitelný rozvoj na globální úrovni a na úrovni Evropské unie. Cíl 17: Oživit globálni partnerstvi pro udržitelný rozvoj a pasilřt prostředky pro jeho uplatňování Priorita 22 Posílen im koherence vnitrních pol itik s vnějším dopadem podporuje Česká republika globální udržitelný rozvoj. DEMOKRATIČNOST A DLOUHODOBÁ EFEOVITA VLÁDNUTI Priorita 23: Tvůrci a tvůrkyně verejných politik maji znalosti a dovednosti, které jim umožňují plnohodnotnou účast ve veřejné rozpravě. Priorita 24: Veřejné politiky jsou soudržné ve vzta hu k cílům strategického rámce Česká republika 2030. Priorita 25: Tvůrci a tvůrkyně verejných poľrtik maj i kvaľrtní a snadno dostupná d-=ta a informace pro potřeby rozhodování. Priorita 26: Inovace v tvorbě veřejných politik jsou progresivním řešen im, které zvyšuje demokratičnost a/nebo dlouhodobou efektivitu veřejných politik; ta kove inovace jsou trvalou součástí fungování verejné správy na všech úrovních. Priorita 27: Zvýšila se kvalita vládnutí z hlediska příjemců veřejných politik KOMPETENCE A KVALITA UZEMNI VEŘEJ N E SPRÁVY Priorita 20: Územní veřejná správa cílené využívá nástroje pro udržitelný rozvoj municipalit. KOORDI NACE VEŘEJ NYCH SLUŽEB A JEJICH DOSTU PPJQST Priorita LĚ: Veřejné služby v územi jsou pro všechny obyvatele lépe dostupné. Cíl 11: Vytvořit inkluzivní, bezpečná, odolná a udržitelná města a obce PODPORA SOCIÁLNÍ A EKONOMICKÉ ROVNOSTI (Závazek i; Priorita LĚ: Veřejné služby v územi jsou pro všechny obyvatele lépe dostupné. Q'l 1E: Podporovat mírové a inkiuzrvní společnosti pro udržitelný rozvoj, zajistit všem přístus MěÚ, odbor sociální (vedoucí, pracovnice sociální prevence, koordinátor KPSS Znojemska), CSS Znojmo, DCH OCH Znojmo, Práh Jižní Morava, Emin zámek, Společnost Podané ruce + Městská Policie (manažer prevence kriminality), ADRA, OSSZ, ÚPČR 2) Datové zdroje MěÚ Znojmo oprezentace ke zkušenostem z koronavirové krize ve městě Znojmě, Plán prevence a pomoci města Znojma) 3) Dokumenty MPSV, MZ, a ČSÚ 4) Lokálně orientované internetové zdroje Ziisteni 1) Projevy pandemie COVID- 19 v ČR a ve městě Znojmo Jihomoravský kraj: Denní přehled počtu osob s nově prokázaným onemocněním COVID-19 dle hlášení krajských hygienických stanic a laboratoří Přehled za posledních 15 dní | Kompletní preh ec | období | Tabulkový přehled Ol.*-"- A%rz, ji* : 1'JIV l«J-Ji Jli-.1I -.* nejsilnější vlna pandemie zaznamenána v JmK na začátku roku 2022 okres Znojmo jeden z nejméně zasažených okresů JmK (podíl nakažených obývat nižší než průměr v JmK a v celé ČR (4,70 % ve Znojmě oproti 5,87 % v JMK a 5,06 v ČR) 2) Dopady pandemie COVID-19 v ČR a ve městě Znojmo Schéma 5: Dopady pandemie COVID-19 ve meste Znojmo roztříděná podle oblastí dopadu, problémových témat a cílových skupin vjednotlívých pilířích UR SOCŔLNI PIL R EKONOMICKY PILIR POLITICKY PUP CHUDOBA, RODINA A KOMUNITA PRÁCE GLOBÁLNI PROSTREDÍ PODPORUJÍCÍ UDRŽITELNÝ ROZVOJ A GLOBÁLNÍ PARTNERSTVÍ • Riziko sociálního vyloučení (nizkopríjmově a stredne- príjmové domácnosti) • Nezaměstnanost (osoby bez. výraznějších bariěr/s bariérami) ZDRAVÍ HOSPODÁŘSKÉ INSTITUCE DEMOKRATIČNOST A DLOUHODOBÁ EFEKTIVITA VLÁDNUTÍ • Agresivita a násilí členů rodin a domácností mezi sebou a navenek (p-Ertnerl, d-etl, seniori) VZDELANÍ INFRASTRUKTURA KOMPETENCE A KVALITA UZEMNI VEŘEJNÉ SPRÁVY • Riziko predčasných odchndů ze vzděláváni (mladi Udá) NEROVNOST VÝZKUM, VÝVOJ A INOVACE KOORDINACE VEREJNÝCH SLUŽEB A JEJICH DOSTUPNOST • Agresivita a násilí členů rodin a domácností mezi sebou a navenek (partneri, deti, seniori) • Omezování pobytových služeb (zejm. senioři) KULTU PA SOUSTAVA VEREJNVCH FINANCI SPOLUPRÁCE OBCI A VEREJNOSTI BEZPEČNOST HOSPODAŘENI SE ZDROJI • Zvýšená pouliční kriminalita a majetková trastná činnost (děti, mladiství a mladí lidé] 3) Opatření přijatá v boji s pandemií COVID-19 a jejími následky ve městě Znojmo oZřízení webové stránky centralizující informace k aktuálnímu stavu pandemie a opatření nabízená a koordinovaná městem oVyužívání facebookové stránky města a Mobilního rozhlasu Znojmo pro komunikaci s občany oZřízení krizové telefonické linky pro pomoc občanům oPřijetí Plánu prevence a pomoci města Znojma (16. 3. 2020) + Krizového pandemického plánu COVID-19 Starosty města Znojma (3. 4. 2020) Schéma ti: Prijsta opatření na zmírnění dopadů pandemie COVID-19 ve městě Znojmo roztříděná podle oblaiti dopadu a cílof/ych sku pin/reja-ných t é m a t v jednotlivých pilířích UR SCC A.NI P .IR. EKOHTJMICÍY PIL H PO.ITICÍV PIL P CHUDDB4 + Z3ÍAVI+ NEHOVNOST F1ACE (i OHri. H P^UBTHEDI PODPORUJ Cl UatZTlL^JÍ =iaivoj AG.OE-AL^JI PATTNEH5TVÍ • SdfhCíM - purnic pra rc-jzranltcln^i u d a l n i skupiny, i t j m c r a íunlMy Hzallfiaůni základních paitab, rutinu patrďhVi a Jfujftťlú, -distribuce Idků, rouSAM adLzlnJ Lkcd, zNzani aM Ltncn i •• Mfcrtiki pú IL.IL ZnofmD- - kontrola l a k a u Dl^núL-ilhu l ú p i U i m l vlády, MULďsnů 1 podpora udalnich slutob na úzumi mftaa u a pomn: upínaní itpch V Z D É L Í N I -0&»BDAH