TŮMA, František. Jak studenti při mluvení v hodinách angličtiny spolupracují : používání „and“ na začátku replik (How students collaborate during EFL lessons : using turn-initial ANDs). In 30. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 29. srpna – 31. srpna 2022, Babice u Prahy. 2022. ISBN 978-80-280-0090-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak studenti při mluvení v hodinách angličtiny spolupracují : používání „and“ na začátku replik
Name (in English) How students collaborate during EFL lessons : using turn-initial ANDs
Authors TŮMA, František.
Edition 30. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 29. srpna – 31. srpna 2022, Babice u Prahy, 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-280-0090-5
Keywords (in Czech) Interakce ve výuce; práce ve skupinách; konverzační analýza; spolupráce.
Keywords in English Classroom interaction; group work; conversation analysis; collaboration.
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Changed: 9/2/2023 21:32.
Abstract
Příspěvek ukazuje, jak lze pomocí podrobného rozboru videozáznamu zkoumat spolupráci mezi studenty. Zaměřuje se na to, jak studenti ve výuce anglického jazyka používají spojku „and“ na začátku repliky. Data pro analýzu tvoří soubor videozáznamů dvojic a skupin z celkem 22 hodin výuky angličtiny na českých a finských středních školách, v nichž jsme dosud nalezli 47 výskytů spojky „and“ na začátku repliky. Pomocí multimodální konverzační analýzy ukazujeme, že studenti používají spojku „and“ k řízení interakce při řešení úkolu a také k doplnění předchozí odpovědi.
Abstract (in English)
This paper shows how a detailed analysis of video recordings can be used in investigating collaboration among students. It focuses on how students in EFL classes employ turn-initial „and“. The data comprise video recordings of 22 upper secondary EFL lessons in Czech and Finnish schools. We have identified 47 occurrences of turn-initial „and“. Using multimodal conversation analysis, we show that students may employ „and“ for two purposes: task management and additions to established task answers.
Links
MUNI/A/1479/2021, interní kód MUName: Paradigms, strategies and developments - English linguistics and translation II
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 6/10/2024 14:22