VANDER, Jiří and Kateřina KUBALČÍKOVÁ. Vzdělávání pro praxi v kontextu transformace psychiatrické péče (Education for Practice in the context of Psychiatric Care Reform). In Petr Adamec, Michal Šimáně (Eds.). Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2021 : Rozvoj kompetencí relevantních pro život a praxi v 21. století. První vydání. Brno: Institut celoživotního vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně, 2022, p. 265-272. ISBN 978-80-7509-832-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vzdělávání pro praxi v kontextu transformace psychiatrické péče
Name (in English) Education for Practice in the context of Psychiatric Care Reform
Authors VANDER, Jiří (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina KUBALČÍKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition První vydání. Brno, Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2021 : Rozvoj kompetencí relevantních pro život a praxi v 21. století, p. 265-272, 8 pp. 2022.
Publisher Institut celoživotního vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW sborník - open access
RIV identification code RIV/00216224:14230/22:00126739
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-7509-832-0
Keywords (in Czech) peer lektor; duševní onemocnění; sociální práce; vzdělávání; reforma psychiatrické péče
Keywords in English peer lecturer; mental illness; social work; education; psychiatric care reform
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 9/1/2023 08:29.
Abstract
V textu představujeme předmět „Pomoc lidem s duševním onemocněním z hlediska jejich osobní zkušenosti“, který vyučujeme na Katedře sociální politiky a sociální práce FSS MU v Brně. Nejprve uvádíme základní specifikaci předmětu, skutečnost, že se na výuce předmětu aktivně podílejí lidé s duševním onemocněním, peer lektoři. Jedná se o lidi se schizofrenií nebo poruchou afektivity (deprese, mánie), kteří jsou k výuce speciálně vyškoleni. Zmiňujeme důvody, proč je předmět důležitý ve vzdělávání studentů bakalářského programu sociální práce. Předmět je zasazen do kontextu reformy psychiatrické péče v České republice. Podrobně reflektujeme jednotlivá témata předmětu: 1. recovery; 2. self-management; 3. destigmatizaci a peer programy. V závěru textu je prezentována předmětová anketa, kde studenti vyjadřují zpětnou vazbu k předmětu. Výuku předmětu rozdělujeme do tří částí: 1. sdílení životního příběhu lidí s duševním onemocněním; 2. teoretická konceptualizace jednotlivých témat; 3. postupy sebepoznání a sebereflexe, které vedou k posílení silných stránek osobnosti studentů a ke zvýšení jejich osobní pohody. V závěru konstatujeme, že podobný styl výuky je pro studenty velmi obohacující. Nejedná se o klasické předávání poznatků, nebo diskuze, ale jde o osobní rovinu, kdy peer lektoři sdílí svou bolest, utrpení a těžkosti způsobené duševním onemocněním a způsoby vyrovnávání se s tímto utrpením, což také napomáhá studentům najít vzory pro to, jak se vyrovnat s obtížnými životními situacemi v jejich životech.
Abstract (in English)
Inthe text we presentthe course “Help people withmental disorder fromthe view personal experience people with mental disorder” that we lecture at the Department of Social Policy and Social Work, FSS MU in Brno. First we present basic specification of the course, especially that people with the mental disorder, peer lectors, participate in the teaching of the course. These are people with schizophrenia or affective disorder (depression, mania) who are specially trained to teach. We mention the reasons why is the course important in the education of students of the Bachelor of Social Work Programme. The course is set in the context of the reform of psychiatric care in the Czech Republic. We reflect in detail the subjects of the course: 1. recovery; 2. self-management; 3. destigmatization and 4. peer programs. At the end of the text, a course opinion poll is presented where students express feedback on the course. We divide course instruction into three parts: 1. sharing the life story of people with mental illness; 2. the theoretical conceptualisation of individual themes; 3. procedures of self-knowledge and self-reflection that lead to strengthening of students’ personality strengths and enhance their personal well-being. In conclusion, we note that a similar teaching style is very enriching for students. This is not a classic transfer of knowledge, or discussion, but it is a personal level where peer lecturers share their pain, suffering and difficulties caused by mental disorder and ways of coping with it, which also helps students find role models for coping with difficult life situations in their lives.
Links
MUNI/A/1409/2020, interní kód MUName: Pojetí, kontexty profesionalismu v české sociální práci (Acronym: POPRSPR)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 21/7/2024 06:20