B 2022

Věkově heterogenní třídy v mateřské škole

SYSLOVÁ, Zora, Veronika NAJVAROVÁ, Eva NOVÁKOVÁ, Anna POSPÍCHALOVÁ, Kateřina VÁCLAVKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Věkově heterogenní třídy v mateřské škole

Name (in English)

Age-heterogeneous classes in kindergarten

Authors

SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Veronika NAJVAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Eva NOVÁKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Anna POSPÍCHALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina VÁCLAVKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Praha, 150 pp. 2022

Publisher

Portál

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/22:00126768

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-262-1960-6

Keywords (in Czech)

mateřská škola; věkově heterogenní třídy; předškolní vzdělávání

Keywords in English

Kindergarten; age heterogeneous classes; preschool education

Tags

Reviewed
Změněno: 20/3/2023 10:49, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Abstract

V originále

Věkové složení tříd mateřské školy je jedním z témat, o kterých se často v poslední době mluví. Cílem publikace bylo shrnout dosavadní poznatky o věkově heterogenních třídách na několika úrovních. První část je historickým exkurzem do uspořádání tříd v mateřských školách. Tato retrospektiva je doplněna přehledem nedávných empirických poznatků k tématu ze závěrečných kvalifikačních prací studentů v oboru učitelství mateřských škol. V další části jsou shrnuty zahraniční poznatky o heterogenních tříách v předškolních zařízeních. Nedostatek relevantních výzkumných poznatků zaměřených na srovnání efektivity vzdělávání v heterogenní a homogenní třídě v českém prostředí je alespoň částečně kompenzována v další části publikace. Představuje kvantitativně orientovaný výzkum zaměřený na zjišťování úrovně školní zralosti v obou typech uspořádání tříd. Závěrečná kapitola přechází od teoretických a výzkumných hledisek k příkladům, jak může být potenciál věkově heterogenních tříd aplikován v konkrétní praxi mateřské školy.

In English

Věkové složení tříd mateřské školy je jedním z témat, o kterých se často v poslední době mluví. Cílem publikace bylo shrnout dosavadní poznatky o věkově heterogenních třídách na několika úrovních. První část je historickým exkurzem do uspořádání tříd v mateřských školách. Tato retrospektiva je doplněna přehledem nedávných empirických poznatků k tématu ze závěrečných kvalifikačních prací studentů v oboru učitelství mateřských škol. V další části jsou shrnuty zahraniční poznatky o heterogenních třídách v předškolních zařízeních. Nedostatek relevantních výzkumných poznatků zaměřených na srovnání efektivity vzdělávání v heterogenní a homogenní třídě v českém prostředí je alespoň částečně kompenzována v další části publikace. Představuje kvantitativně orientovaný výzkum zaměřený na zjišťování úrovně školní zralosti v obou typech uspořádání tříd. Závěrečná kapitola přechází od teoretických a výzkumných hledisek k příkladům, jak může být potenciál věkově heterogenních tříd aplikován v konkrétní praxi mateřské školy.