J 2022

Imersivní virtuální realita ve vzdělávání : SWOT analýza

ČERNÝ, Michal

Basic information

Original name

Imersivní virtuální realita ve vzdělávání : SWOT analýza

Name (in English)

Immersive virtual reality in education : A SWOT analysis

Authors

ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, Brno, Pedagogická fakulta, 2022, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/22:00129491

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

virtuální realita; přehledová studie; SWOT analýza; technologie ve vzdělávání

Keywords in English

virtual reality; review study; SWOT analysis; technology in education

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 4/3/2023 15:52, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

Imersivní virtuální realita představuje významný trend v oblasti vzdělávacích technologií. Kvalitativně orientovaná přehledová studie se snaží popsat nejvlivnější (dle počtu citačních ohlasů) studie zařazené v databázi SCOPUS, které se věnují imersivní virtuální realitě ve vzdělávání. Jde o významný trend, který může proměnit charakter vzdělávání jak z hlediska jeho formy, tak také obsahu nebo rozvíjených kompetencí. Přehledová studie analyzuje 15 textů z databáze SCOPUS. Zaměřuje se na SWOT analýzu vyplývající z těchto textů a reflektující edukační možnosti využití této technologie ve vzdělávání. Nepůjde nám tedy o komplexní pohled na celou problematiku, ale o identifikaci nejvýraznějších silných a slabých stránek, výzev a hrozeb v textech, které na tvorbu odborného (a sekundárně i edukačně-aplikačního) diskursu mají největší vliv. Studie ukazuje, že i přes reálně existující problémy a limity této technologie (v oblasti technického zpracování i poznatků v pedagogice a psychologii) jde o téma, kterému je třeba věnovat vysokou míru pozornosti, neboť umožňuje zásadní transformaci některých vzdělávacích postupů.

In English

Immersive virtual reality is a significant trend in educational technology. This qualitatively oriented review study describes the most influential (by citations) studies in the SCOPUS database that deal with immersive virtual reality in education. This is a significant trend that can transform the nature of education in terms of its form, content, or competencies developed. This review study analyses 15 texts from the SCOPUS database. It focuses on the SWOT analysis resulting from these texts and reflects on the educational possibilities of using this technology in education. Thus, we do not aim at a comprehensive view of the whole issue but at identifying the most significant strengths, weaknesses, challenges, and threats in the texts that have the most significant impact on the production of professional (and secondarily educational-application) discourse. The study shows that, despite the real problems and limitations of this technology (in terms of technical processing and knowledge in pedagogy and psychology), it is a topic that needs a high level of attention, as it allows for a fundamental transformation of some educational practices.

Links

TL03000346, research and development project
Name: Vzdělávání v kolaborativní imerzivní virtuální realitě (Acronym: EduInCIVE)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic