ČERNÝ, Michal. Imersivní virtuální realita ve vzdělávání : SWOT analýza (Immersive virtual reality in education : A SWOT analysis). Pedagogická orientace. Brno: Pedagogická fakulta, 2022, vol. 32, No 1, p. 33-56. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-1-33.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Imersivní virtuální realita ve vzdělávání : SWOT analýza
Name (in English) Immersive virtual reality in education : A SWOT analysis
Authors ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Brno, Pedagogická fakulta, 2022, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00129491
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-1-33
Keywords (in Czech) virtuální realita; přehledová studie; SWOT analýza; technologie ve vzdělávání
Keywords in English virtual reality; review study; SWOT analysis; technology in education
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 4/3/2023 15:52.
Abstract
Imersivní virtuální realita představuje významný trend v oblasti vzdělávacích technologií. Kvalitativně orientovaná přehledová studie se snaží popsat nejvlivnější (dle počtu citačních ohlasů) studie zařazené v databázi SCOPUS, které se věnují imersivní virtuální realitě ve vzdělávání. Jde o významný trend, který může proměnit charakter vzdělávání jak z hlediska jeho formy, tak také obsahu nebo rozvíjených kompetencí. Přehledová studie analyzuje 15 textů z databáze SCOPUS. Zaměřuje se na SWOT analýzu vyplývající z těchto textů a reflektující edukační možnosti využití této technologie ve vzdělávání. Nepůjde nám tedy o komplexní pohled na celou problematiku, ale o identifikaci nejvýraznějších silných a slabých stránek, výzev a hrozeb v textech, které na tvorbu odborného (a sekundárně i edukačně-aplikačního) diskursu mají největší vliv. Studie ukazuje, že i přes reálně existující problémy a limity této technologie (v oblasti technického zpracování i poznatků v pedagogice a psychologii) jde o téma, kterému je třeba věnovat vysokou míru pozornosti, neboť umožňuje zásadní transformaci některých vzdělávacích postupů.
Abstract (in English)
Immersive virtual reality is a significant trend in educational technology. This qualitatively oriented review study describes the most influential (by citations) studies in the SCOPUS database that deal with immersive virtual reality in education. This is a significant trend that can transform the nature of education in terms of its form, content, or competencies developed. This review study analyses 15 texts from the SCOPUS database. It focuses on the SWOT analysis resulting from these texts and reflects on the educational possibilities of using this technology in education. Thus, we do not aim at a comprehensive view of the whole issue but at identifying the most significant strengths, weaknesses, challenges, and threats in the texts that have the most significant impact on the production of professional (and secondarily educational-application) discourse. The study shows that, despite the real problems and limitations of this technology (in terms of technical processing and knowledge in pedagogy and psychology), it is a topic that needs a high level of attention, as it allows for a fundamental transformation of some educational practices.
Links
TL03000346, research and development projectName: Vzdělávání v kolaborativní imerzivní virtuální realitě (Acronym: EduInCIVE)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic
PrintDisplayed: 19/7/2024 09:16