Detailed Information on Publication Record
2018
World religions paradigm, legal system and education. The case of the Czech Republic
HAVLÍČEK, JakubBasic information
Original name
World religions paradigm, legal system and education. The case of the Czech Republic
Name in Czech
Paradigma světových náboženství, legislativa a vzdělávání: případ České republiky
Name (in English)
World religions paradigm, legal system and education. The case of the Czech Republic
Authors
Edition
JOURNAL OF BELIEFS & VALUES-STUDIES IN RELIGION & EDUCATION, ENGLAND, ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2018, 1361-7672
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Impact factor
Impact factor: 0.404
UT WoS
000440048800009
Keywords (in Czech)
náboženství, vzdělávání, školství, Česká republika, paradigma světových náboženství, světová náboženství, legislativa
Keywords in English
Religions, education, schooling, Czech Republic, World Religions Paradigm, world religions, WRP, legislation
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 6/10/2022 13:13, Bc. Mgr. Jakub Havlíček, Ph.D.
V originále
The article deals with the concept of religion in the laws which regulate access of religious organisations to public education in the Czech Republic. The analysis of the laws reveals that the World Religions Paradigm (WRP) is applied here. Religious organisations representing ‘important world religions’ have a privileged position in accessing public education. Mostly Christianity-based churches have access to public education through the legal notion of ‘special rights’ granted by the state. The article provides a concise review of the key points of criticism of the WRP. The paradigm is criticised as ethnocentric, inherently theological, developed with colonialism, undefinable in practice, highly abstract, essentialist and ahistorical. Its historical development is related to the process of reification as defined by W.C. Smith. The concluding part relates the criticism of the WRP to the concept of religion in the laws regulating the access of religious organisations to public education in the Czech Republic. The application of the WRP leads to restrictions of religious pluralism.
In Czech
Článek se zaměřuje na pojetí náboženství v legislativě, která upravuje přístup náboženských společností do vzdělávacího systému v České republice. Analýza zákonných norem ukazuje, že se zde uplatňuje tzv. paradigma světových náboženství. Náboženské společnosti a církve, které reprezentují "významná světová náboženství" jsou v přístupu do vzdělávacího systému zvýhodněny. Přístup do vzdělávacího systému, související s konceptem "zvláštních práv" udělovaných stání mocí, mají zejména církve vycházející z křesťanství. Článek obsahuje zevrubný přehled kritiky paradigmatu světových náboženství. Toto paradigma je kritizováno jako etnocentrické, teologizující, formované v souvislosti s kolonialismem, v praxi obtížně vymezitelné, vysoce abstraktní, esencialistické a ahistorické. Historické formování paradigmatu světových náboženství souvisí s procesem reifikace, jak jej vymezuje W. C. Smith. Závěrečná část článku uvádí do vztahu kritiku paradigmatu světových náboženství a pojetí náboženství v legislativě upravující přístup náboženských společností do školství v České republice. Uplatnění paradigmatu světových náboženství vede k omezení náboženské plurality.
In English
The article deals with the concept of religion in the laws which regulate access of religious organisations to public education in the Czech Republic. The analysis of the laws reveals that the World Religions Paradigm (WRP) is applied here. Religious organisations representing ‘important world religions’ have a privileged position in accessing public education. Mostly Christianity-based churches have access to public education through the legal notion of ‘special rights’ granted by the state. The article provides a concise review of the key points of criticism of the WRP. The paradigm is criticised as ethnocentric, inherently theological, developed with colonialism, undefinable in practice, highly abstract, essentialist and ahistorical. Its historical development is related to the process of reification as defined by W.C. Smith. The concluding part relates the criticism of the WRP to the concept of religion in the laws regulating the access of religious organisations to public education in the Czech Republic. The application of the WRP leads to restrictions of religious pluralism.