LEŠÁK, Martin. Santa Maria Maggiore v pozdní antice. Prostor jako stvořený pro stacionární liturgii? (Santa Maria Maggiore in Late Antiquity: An Ideal Space for the Stational Liturgy?). In Zadání, umělecká úloha a funkce v dějinách architektury a výtvarného umění. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Santa Maria Maggiore v pozdní antice. Prostor jako stvořený pro stacionární liturgii?
Name (in English) Santa Maria Maggiore in Late Antiquity: An Ideal Space for the Stational Liturgy?
Authors LEŠÁK, Martin.
Edition Zadání, umělecká úloha a funkce v dějinách architektury a výtvarného umění, 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Santa Maria Maggiore; stacionární liturgie; ambulatorium; pozdní antika; architektonické řešení
Keywords in English Santa Maria Maggiore; stational liturgy; ambulatory; Late Antiquity; architectural solution
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Changed: 8/2/2023 09:06.
Abstract
Santa Maria Maggiore, v češtině známá jako bazilika Panny Marie sněžné, patří k historicky nejvýznamnějším památkám Říma. Je jedinou z pěti patriarchálních bazilik, která vznikla na objednávku římských biskupů bez jakéhokoli císařského zásahu; jde o první chrám zasvěcený Panně Marii v Římě a pravděpodobně i na Západě; a navíc je i prvním římským kostelem – nepočítáme-li tak zvané hřbitovní baziliky stojící za hradbami města – zasvěceným světci či světici. Výsadní postavení chrámu v historii papežství nás nutí přemýšlet o tom, jakým způsobem se souvislosti jeho vzniku mohly odrazit na architektonickém řešení a výzdobě. Zde se zaměříme především na liturgickou funkci: pokud je totiž Santa Maria Maggiore skutečně ryzí objednávkou římských biskupů, mohli bychom očekávat, že i její forma bude uzpůsobena stacionární (tedy biskupské/papežské) liturgii.
Abstract (in English)
Santa Maria Maggiore, consecrated by Sixtus III in 434, is one of the most important historical monuments of Rome. It is the only one of five patriarchal basilicas, which was commissioned under pontifical patronage without any imperial intervention; it is the first church dedicated to the Virgin Mary in Rome and probably in the West; and it is also the first Roman church – not counting the so-called cemetery basilicas standing outside the city walls – dedicated to a saint. The church's prominent position in the history of the papacy makes us wonder how the context of its creation may have influenced its architectural design and decoration. Here we will focus primarily on the liturgical function: for if Santa Maria Maggiore is indeed a pure commission of Roman bishops, we might expect its form to be adapted to a stational (i.e. episcopal/papal) liturgy.
Links
MUNI/A/1499/2021, interní kód MUName: Zadání, umělecká úloha a funkce v dějinách architektury a výtvarného umění (Acronym: Umělecká úloha)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 22/8/2024 01:27