POŘÍZKOVÁ, Kateřina. Classical languages pragmatically: adapting Latin and Greek linguistic phenomena as an interlingual competence for denoting technical concepts. In Appreciating Plurilingual Competencies: Current and Future Perspectives. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Classical languages pragmatically: adapting Latin and Greek linguistic phenomena as an interlingual competence for denoting technical concepts
Autoři POŘÍZKOVÁ, Kateřina.
Vydání Appreciating Plurilingual Competencies: Current and Future Perspectives, 2022.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Centrum jazykového vzdělávání
Klíčová slova česky klinická komunikace; plurilingvismus; korpusová lingvistika; metodologie řízená výzkumem dat
Klíčová slova anglicky clinical communication; plurilingualism; corpus linguistic; data driven mothodology
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Změněno: 25. 3. 2023 17:34.
Anotace
The aim of this paper is to contribute to the discussion about promoting plurilingualism with a special focus on adapting Latin and Greek lexical and grammatical patterns into the process of second (L2) or third (L3) language acquisition. There is no doubt that even basic knowledge of these classical languages leads to a crucial ability to comprehend the basic semantic features of many cognates or internationalisms in the European Union communication environment. In addition, awareness of general mechanisms in interlingual transfer may facilitate benefits for Latin learners. This study deals with learning Latin and Greek in contemporary medical terminology of the clinical communication. The research is based on i) linguistic analyses of corpus of authentic clinical texts with a special focus on adapting Latin and Greek language patterns by physicians and ii) comprehensive analysis of students´ final tests (after two semesters of Latin and Greek terminology course) in relation to their ability to denote technical concepts via applying Latin and Greek language patterns.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 02:03