RAMPLEY, Matthew. On Erasures in Modern Architecture : Catholic "Modernism" and the Historiography of Church Building Between the Wars. In Brandow-Faller, Megan; Morowitz, Laura. Erasures and Eradications in Modern Viennese Art, Architecture and Design. 1. vyd. New York: Routledge, 2022. s. 224-238. ISBN 978-1-003-17690-9. doi:10.4324/9781003176909-19.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název On Erasures in Modern Architecture : Catholic "Modernism" and the Historiography of Church Building Between the Wars
Autoři RAMPLEY, Matthew (826 Velká Británie, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. New York, Erasures and Eradications in Modern Viennese Art, Architecture and Design, od s. 224-238, 15 s. 2022.
Nakladatel Routledge
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-1-003-17690-9
Doi http://dx.doi.org/10.4324/9781003176909-19
Klíčová slova anglicky modernism; architecture; church architecture; historiography
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Lucie Tomaňová, učo 445546. Změněno: 9. 3. 2023 16:02.
Anotace
This chapter deals with the former, which in many respects perpetuates masculine myths of heroic creative design, than with the latter and the fact that histories of modern architecture tend to privilege certain buildings such as housing estates, factories, office buildings, monuments, warehouses, exhibition buildings and the villas of bourgeois patrons. The generic reasons relate to the broad difficulty of finding a place for buildings devoted to the sacred and the community of the faithful in an account in which modernity is equated with secularization. Its historicising features such as the rose window and arched windows along the side of the nave stand in contrast to the overbearing and stark pylons of the front. A Saint Joseph church in Ottakring. The church has a simple design featuring straight geometric patterns and less elaborate artworks.Source: Photo: Martin Gerlach/Wien Museum. A view inside the Saint Joseph church in Ottakring. There are no architectural decorations
Návaznosti
786314, interní kód MUNázev: Continuity and Rupture in Central European Art and Architecture, 1918-1939 — CRAACE (Akronym: CRAACE)
Investor: Evropská unie, Continuity and Rupture in Central European Art and Architecture, 1918-1939 — CRAACE, ERC (Excellent Science)
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2023 02:20