k 2022

Barsene: die treue Liebe in einem Pasticcio für die böhmische Königin aus dem Jahr 1743

PERUTKOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Barsene: die treue Liebe in einem Pasticcio für die böhmische Königin aus dem Jahr 1743

Name in Czech

Barsene: věrná láska v pasticciu pro českou královnu z roku 1743

Name (in English)

Barsene: the faithful love in a pasticcio for the Bohemian Queen from 1743

Edition

Love and Virtue in Musico-Dramatic Works ca. 1660–1800, 2022

Other information

Language

German

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

18. století; libreto; opera seria; pasticcio; Praha; Vídeň

Keywords in English

18th Century; libretto; opera seria; pasticcio; Prague; Vienna

Tags

International impact
Změněno: 10/1/2023 11:10, prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.

Abstract

V originále

Die Pasticcio-Oper Barsene, die 1743 während des Aufenthalts des kaiserlichen Hofes in Prag anlässlich der Krönung Maria Theresias zur Königin von Böhmen aufgeführt wurde, fand in zeitgenössischen Quellen nur durch einen Satz im Tagebuch des kaiserlichen Obersthofmeisters Johann Joseph Khevenhüller-Metsch Erwähnung. Auch in neuerer Zeit wurde dieses Werk nicht angemessen musikwissenschaftlich untersucht. Dieser Beitrag fast den aktuellen Forschungsstand zusammen und präsentiert das Libretto, von dem bisher drei erhaltene Exemplare bekannt sind. Im Hinblick auf die Affekte der Liebe, der Freundschaft und des Hasses werden der Charakter und die Handlung der Oper analysiert. Abschließend wird erläutert, welche Textvorlage der Ausgangspunkt für dieses Pasticcio war, und es werden einige der Arien identifiziert.

In Czech

O pasticciu Barsene, která byla provedena v roce 1743 během pobytu císařského dvora v Praze u příležitosti korunovace Marie Terezie českou královnou, se dobové prameny zmiňují pouze jednou větou v deníku císařského vrchního hofmistra Johanna Josepha Khevenhüllera-Metsche. Ani v novější době nebylo toto dílo dostatečně muzikologicky prozkoumáno. Tento článek shrnuje současný stav výzkumu a předkládá libreto, z něhož jsou dosud známy tři dochované exempláře. Dramaturgická koncepce a děj opery jsou analyzovány s ohledem na pojednání lásky, přátelství a nenávisti. Nakonec je vysvětleno, která textová předloha byla východiskem pro toto pasticcio, a jsou identifikovány některé árie.