BŘEZINOVÁ, Klára. Využití barevné symboliky v interpretaci literárního díla (The Use of Colour Symbolism in the Interpretation of Literary Works). In Didaktické impulsy 5. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Využití barevné symboliky v interpretaci literárního díla
Name in Czech Využití barevné symboliky v interpretaci literárního díla
Name (in English) The Use of Colour Symbolism in the Interpretation of Literary Works
Authors BŘEZINOVÁ, Klára.
Edition Didaktické impulsy 5, 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) barevná symbolika; interpretace literárního díla; literární výchova
Keywords in English colour symbolism; interpretation of literary works; literary education
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Klára Březinová, učo 426305. Changed: 27/1/2023 22:27.
Abstract
Příspěvek se zabývá využitím barevné symboliky, která může být funkčním nástrojem k činnostem vedoucím k analýze literárního díla v rámci literární výchovy ve vyšších ročnících sekundárního vzdělávání či nižších ročnících terciárního vzdělávání. Představuje potenciál smyslového (v tomto případě vizuálního) vnímání literárního díla jako prostředek k přiblížení a pochopení daného literárního díla. Na základě nauky o barevné symbolice názorně ukazuje možnosti aplikace ve vyučovací hodině věnované rozboru literárního díla. Příspěvek prezentuje dvě vybraná kanonická literární díla, a to jedno dílo z oblasti prózy, jedno dílo z oblasti poezie.
Abstract (in English)
This paper explores the use of colour symbolism, which can be a functional tool for activities leading to the analysis of literary works in the context of literary education in upper years of secondary education or lower years of tertiary education. It introduces the potential of sensory (in this case visual) perception of a literary work as a means of approaching and understanding of a given literary work. Based on the concept of colour symbolism, it illustrates the possibilities of application in a lesson concerned with the analysis of a literary work. The paper presents two selected canonical literary works, one work of prose and one work of poetry.
Links
MUNI/A/1363/2021, interní kód MUName: Jazyková a literární komunikace V. (Acronym: JLK5)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 23/8/2024 06:28