ČERNÝ, Michal. Informačně chudí : Nová cílová skupina sociální pedagogiky (The informationally poor : A new target group for social pedagogy). Sociální pedagogika | Social Education. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2022, vol. 10, No 1, p. 42-55. ISSN 1805-8825. Available from: https://dx.doi.org/10.7441/soced.2022.10.01.03.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Informačně chudí : Nová cílová skupina sociální pedagogiky
Name (in English) The informationally poor : A new target group for social pedagogy
Authors ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sociální pedagogika | Social Education, Zlín, Univerzita Tomáše Bati, 2022, 1805-8825.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00126993
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.7441/soced.2022.10.01.03
Keywords (in Czech) informační chudoba; chudoba; informační gramotnost; informační společnost; digitální kompetence; globalizace
Keywords in English information poverty; poverty; information literacy; information society; digital competences; globalization
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 4/3/2023 16:32.
Abstract
Informační chudoba je jednou z nejzávažnějších výzev současné společnosti, projevuje se v oblasti ekonomické, sociální, kulturní i politické. Tato forma chudoby je v oblasti sociální pedagogiky téměř nereflektovaná a v českém prostředí pro ni chybí systematičtější teoretický výklad. Teoretická studie proto nabízí základní expozici problematiky, upozorňuje na přítomné diskursy v přístupu k informační chudobě a nabízí možnost reflexe fenoménu, přístupy či vymezeními sociální pedagogiky. Cílem studie je pojem informační chudoby vymezit, popsat a představit jako sociálněpedagogický fenomén, který lze zvládnout díky vhodné transdisciplinární spolupráci mezi knihovnami a knihovníky a sociálními pedagogy.
Abstract (in English)
Information poverty is one of the most severe challenges for today's society, manifesting itself in the economic, social, cultural and political spheres. This form of poverty is almost unreflected in social pedagogy, and in the Czech environment, it lacks a more systematic theoretical interpretation. Therefore, this theoretical study offers an introductory exposition of the issue, draws attention to the present discourses in the approach to information poverty, and provides an opportunity to reflect on the phenomenon, approaches or definitions of social pedagogy. The study aims to define, describe and present the concept of information poverty as a socio-pedagogical phenomenon that can be managed thanks to appropriate transdisciplinary cooperation between libraries, librarians and social educators.
PrintDisplayed: 19/7/2024 01:42