NERUŠILOVÁ, Terezie. Development of students’ spoken language in an online French course: Presentation of continuing doctoral research. EUROPEAN JOURNAL OF APPLIED LINGUISTICS. GERMANY: WALTER DE GRUYTER GMBH, 2022, vol. 10, No 2, p. 236-244. ISSN 2192-9521. Available from: https://dx.doi.org/10.1515/eujal-2022-0017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Development of students’ spoken language in an online French course: Presentation of continuing doctoral research
Authors NERUŠILOVÁ, Terezie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition EUROPEAN JOURNAL OF APPLIED LINGUISTICS, GERMANY, WALTER DE GRUYTER GMBH, 2022, 2192-9521.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 1.500
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00127018
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.1515/eujal-2022-0017
UT WoS 000850033500001
Keywords (in Czech) mluvený projev ve francouzštině; online výuka; komplexnost; přesnost; plynulost
Keywords in English spoken French; online teaching; complexity; accuracy; fluency
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Terezie Nerušilová, učo 330948. Changed: 29/11/2022 15:12.
Abstract
The present paper describes continuing doctoral research which examines the development of oral language during an online French course in terms of complexity, accuracy and fluency (CAF), and reflects on the possible influence of the online intervention on this development. The research is designed as a multiple-case study with 11 university students as participants of the research, each student forming a single case of the study. The pre-test post-test design was chosen in order to analyse students’ spoken performance before and after the intervention, and thus to assess its development. The paper outlines the results of accuracy analysis, which indicate that language performance cannot be judged solely by one aspect of CAF: many errors identified in this research seem to be a sign of the use of more complex language; and precise and accurate language without errors does not seem to be complex or fluent. The number of phonetic errors and some replies in the interviews suggest that the online course did not place enough importance on the teaching of pronunciation. These suppositions will be tested in the next stages of the research. The paper is part of the AILA Europe special issue.
Abstract (in Czech)
V tomto článku je popsán probíhající doktorandský výzkum, který je zaměřen vývoj ústního projevu studentů během online kurzu francouzštiny z hlediska komplexnosti, přesnosti a plynulosti (model CAF). Reflektuje rovněž vliv online intervence na tento vývoj. Výzkum je koncipován jako vícečetná případová studie s 11 vysokoškolskými studenty – účastníky výzkumu, přičemž každý student tvoří jeden případ studie. Ve výzkumu byl použit design pretestu a postestu, který umožňuje analyzovat mluvený projev studentů před intervencí a po ní, a tak posoudit jeho vývoj. V článku jsou popsány výsledky analýzy přesnosti, které naznačují, že jazykový výkon nelze posuzovat pouze podle jednoho aspektu modelu CAF. Velké množství chyb se v tomto výzkumu jeví jako známka používání komplexnějšího jazyka, a přesný jazyk bez chyb se naopak často jeví jako méně komplexní či plynulý. Množství fonetických chyb a některé odpovědi v rozhovorech naznačují, že online kurz nepřikládal dostatečný důraz nácviku výslovnosti. Tato zjištění budou ověřena v dalších fázích výzkumu. Příspěvek je součástí speciálního čísla časopisu AILA Europe.
Links
MUNI/A/1305/2021, interní kód MUName: Výzkum v didaktice cizích jazyků (Acronym: AKTEV XI)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 16/7/2024 06:08