V originále
Příspěvek prezentuje výsledky diplomové práce, která pojednává o triviálním školství v Brněnském kraji na konci 18. století a snaží se přispět k dějinám moravského nižšího školství. Základem výzkumu byla detailní analýza školských fasí z let 1787–1791, které vznikly z činnosti krajského školního komisaře. Sledovány byly počty triviálních škol, rozvinutost jejich sítě v regionu a dále počty školou povinných dětí, především s ohledem na jejich genderovou, sociální a náboženskou příslušnost. Vedle počtů školou povinných dětí byla pozornost věnována jejich (ne)plnění školní docházky a faktorům, které ji ovlivňovaly, a to v období několika let po zavedení všeobecné školní povinnosti Marií Terezií roku 1774. Podstatnou část práce tvořila analýza hodnocení chování, vzdělání a způsobů výuky učitelů, jejich pomocníků a katechetů. V závěru práce byl zohledněn stav školních budov a jejich vybavení ve vztahu ke kvalitě triviálních škol. Dosažené výsledky byly komparovány se staršími výzkumy triviálního školství z oblasti Čech.
In English
The paper presents the results of a diploma thesis, which discusses Trivial education in the Brno region at the end of the 18th century with an effort to contribute to the history of Moravian primary education. The research was based on a detailed analysis of school reports (the so called ‚,fassiones‘‘ in Latin) from the years 1787 to 1791, which arose on behalf of the regional school commissioner. The monitoring takes place during a period of several years after the introduction of compulsory schooling by Maria Theresa of Austria in 1774. Attention was paid to the amount of Trivial schools (the so called ,,Trivialschule‘‘ in German) and the development of the network in the region as well as the attendance of school by school-aged children, in regard to their gender, social and religious affiliation. An essential part of the thesis was the analysis of the evaluation of behavior, education and teaching methods of teachers, their assistants and catechists. At the end of the thesis, the condition of school buildings and their equipment in relation to the quality of trivial schools was taken into account. The achieved results were compared with older research of trivial education from the Bohemian regions.