JINDRA, Miroslav. Vybrané aspekty literárního díla a jejich recepce dětským čtenářem: výsledky výzkumu dětského čtenářství formou skupinové diskuze (Selected aspects of a literature and their reception by children's readers: a children's reading research in the form of a group discussion). Online. In NOVÁKOVÁ, Ester a Ondřej PECHNÍK. XIV. studentská vědecká konference Katedry českého jazyka a literatury. 1. elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2022, p. 33-59. ISBN 978-80-280-0123-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vybrané aspekty literárního díla a jejich recepce dětským čtenářem: výsledky výzkumu dětského čtenářství formou skupinové diskuze
Name in Czech Vybrané aspekty literárního díla a jejich recepce dětským čtenářem: výsledky výzkumu dětského čtenářství formou skupinové diskuze
Name (in English) Selected aspects of a literature and their reception by children's readers: a children's reading research in the form of a group discussion
Authors JINDRA, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. elektronické vyd. Brno, XIV. studentská vědecká konference Katedry českého jazyka a literatury, p. 33-59, 27 pp. 2022.
Publisher Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00127069
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-280-0123-0
Keywords (in Czech) recepce; dětský čtenář; skupinová diskuze; fenomenologický přístup; mladší školní věk
Keywords in English reception; children's reader; group discussion; phenomenological approach; younger school age
Tags Reviewed
Changed by Changed by: MgA. Miroslav Jindra, Ph.D., učo 476168. Changed: 1/11/2022 19:28.
Abstract
Výzkum recepce literárního díla dětským čtenářem zahrnuje množství metodologických přístupů, kterými je možné tento fenomén zkoumat. Každé dítě vyžaduje svůj specifický způsob vyjádření, jenž je pro něj vlastní a přirozený. Jedním z možných výzkumných nástrojů při výzkumu recepce dětského čtenářství je neodmyslitelně skupinová diskuze, nabízející otevřený prostor pro vyjádření. Tento nástroj přinesl řadu významných informací konkretizujících vnímání a přijetí literárního díla dětským čtenářem. Cílem příspěvku je nabídnout čtenáři dílčí výsledky výzkumu dětského čtenářství, a to na základě využité výzkumné metody skupinové diskuze. Výzkumné aktivity jsou součástí disertačního projektu autora příspěvku zaměřeného na identifikaci dítěte mladšího školního věku s literárním a divadelním dílem. Příspěvek předkládá výsledky skupinové diskuze z hodin čtení literárního díla Lewise Carrolla Za zrcadlem a co tam Alenka našla, provedeného u žáků třetí třídy základní školy.
Abstract (in English)
Research of a literature reception by a child reader includes a number of methodological approaches that can be used to investigate this phenomenon. Each child requires a specific way of expression that is unique and natural to him. One of the possible research tools in researching the reception of children's reading is inherently a group discussion, offering an open space for expression. This tool brought a lot of important information concretizing the perception and acceptance of a literary work by a child reader. The aim of the contribution is to offer the reader partial results of research into children's reading, based on the research method of group discussion. The research activities are part of the author's dissertation project focused on the identification of a child of younger school age with literary and theatrical work. The paper presents the results of a group discussion from the lessons of reading Lewis Carroll's literary work Through the Looking Glass and what Alice found there, conducted with third-grade elementary school students.
Links
MUNI/A/1363/2021, interní kód MUName: Jazyková a literární komunikace V. (Acronym: JLK5)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 23/8/2024 18:18