BEJČEK, Josef. Stát trhotvorný a stát trhoborný, aneb mezi zbytkovým trhem (se zbytkovou soutěží) a zbytkovou regulací (On market-forming and market-breaking state, or between the residual market (with residual competition) and residual regulation). In Hučková, R. Zásahy verejnej moci do podnikania a obchodovania. 1st ed. Košice: UPJŠ Košice, 2022, p. 7-23. ISBN 978-80-574-0155-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Stát trhotvorný a stát trhoborný, aneb mezi zbytkovým trhem (se zbytkovou soutěží) a zbytkovou regulací
Name (in English) On market-forming and market-breaking state, or between the residual market (with residual competition) and residual regulation
Authors BEJČEK, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Košice, Zásahy verejnej moci do podnikania a obchodovania, p. 7-23, 17 pp. 2022.
Publisher UPJŠ Košice
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50501 Law
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14220/22:00127073
Organization unit Faculty of Law
ISBN 978-80-574-0155-1
Keywords (in Czech) Regulace a autoregulace; hospodářská soutěž; trh; přirozený monopol; cenová regulace; cílové konflikty v regulaci
Keywords in English Regulation and self-regulation; competition; market; natural monopoly; price regulation; conflicts of goals
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 9/3/2023 16:25.
Abstract
Pravidla regulace a jejich hodnocení bývají dost vágní a regulace je proto oblíbenou hříčkou politiků. Regulační orgány navíc vykonávají řadu funkcí, které nejsou vždy slučitelné. Lobbismus se však prostřednictvím právní regulace nejen prosazuje a legitimizuje, ale i omezuje. Neutrální prostředí svobodné soutěže nekorigované regulacemi může nezřídka přinést více škody než užitku. Obecné námitky vůči tzv. přílišné regulaci jsou bezcenné, pokud se neanalyzuje, zda zcela konkrétní regulace je (ev. v jakém poměru) skupinově egoistickým (lobbistickým) nástrojem nebo korigujícím opatřením, které doplňuje nebo vhodně nahrazuje nefunkční neutrální soutěžní prostředí, nebo které prosazuje společensky uznanou hodnotu i na úkor soutěže. V době krizových situací a sklonu k posilování regulatorních zásahů do ekonomiky je toto doporučení ještě naléhavější.
Abstract (in English)
The rules of regulation and their evaluation tend to be quite vague and regulation is therefore a favourite game of politicians. Moreover, regulators perform a number of functions that are not always compatible. However, lobbying is not only promoted and legitimised through regulation, but also constrained. A neutral environment of free competition uncorrected by regulation can often do more harm than good. General objections to so-called over-regulation are worthless unless it is analysed whether (or in what proportion) a very specific regulation is a group-egoistic (lobbying) tool or a corrective measure that complements or appropriately replaces a dysfunctional neutral competitive environment or that promotes a socially recognised value even at the expense of competition. At a time of crisis and a tendency towards increased regulatory interventions in the economics, this recommendation is even more urgent.
PrintDisplayed: 26/7/2024 08:35