STOKLÁSKOVÁ, Zdeňka. Die Emanzipation der tschechischen Sprache an der Karl-Ferdinand-Universtität in Prag 1850-1882 (The emancipation of the Czech language at Charles-Ferdinand University in Prague 1850-1882). In Hlavačka, Milan; Kalwoda, Johannes; Pammer, Michael; Rogister, John; Velek, Luboš. "Die Heimstatt des Historikers sind die Archive" : Festschrift für Lothar Höbelt. 1st ed. Wien: Böhlau Verlag, 2022, p. 661-676. ISBN 978-3-205-21563-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Die Emanzipation der tschechischen Sprache an der Karl-Ferdinand-Universtität in Prag 1850-1882
Name in Czech Emancipace české řeči na Karlo-Ferdinandově univerzitě v Praze 1850-1882
Name (in English) The emancipation of the Czech language at Charles-Ferdinand University in Prague 1850-1882
Authors STOKLÁSKOVÁ, Zdeňka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Wien, "Die Heimstatt des Historikers sind die Archive" : Festschrift für Lothar Höbelt, p. 661-676, 16 pp. 2022.
Publisher Böhlau Verlag
Other information
Original language German
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60101 History
Country of publisher Austria
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00129215
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-3-205-21563-9
Keywords (in Czech) Dějiny vysokého školství; Dějiny Univerzity v Praze; Emancipace českého jazyka; 19. století; Šlechta v habsburské monarchii
Keywords in English History of University Education; University in Praque; The emancipation of the Czech language; the 19th century; the Aristocracy in the Habsburg Monarchy
Tags History of University Education, rivok, the 19th century, the Aristocracy in the Habsburg Monarchy, The emancipation of the Czech language, University Praque
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Changed: 3/4/2023 16:01.
Abstract
Die Bemühungen um die Einführung des Tschechischen als Unterrichtssprache an der Karl-Ferdinands-Universität in Prag reflektieren die spezifische Entwicklung der ethnisch-nationalen Bemühungen im Universitäts- und Wissenschaftsmilieu. Das im Jahre 1849 zuerkannte Recht zum Unterricht in tschechischer Sprache fand nur wenig Anwendung, und zwar unabhängig vom Lehrfach. Der tschechischen Sprache mächtige Professoren blieben nach 1850 bei der deutschen, in bestimmten Fächern lateinischen Sprache, auch wenn sie Tschechisch hätten unterrichten können und ein Teil der Studenten zweifellos Tschechisch sprach. Der Beitrag befasst sich mit der Lösung der Emanzipation der tschechischen Sprache auf der Ebene des böhmischen Landtags, vor allem mit der Rolle des Adels bei der Abstimmung über die sprachliche Autonomie. Das Resultat – die meisten Angehörigen der alten Aristokratie hatten für die Gleichberechtigung des tschechischen Sprache gestimmt – zeigt ein anderes Bild des böhmischen Adels, der meist als tschechisch fremd dargestellt wird.
Abstract (in Czech)
Snahy o zavedení českého vyučovacího jazyka na Karlo-Ferdinandově univerzitě v Praze reflektují specifický vývoj etnicko-národního směřování v univerzitním a vědeckém prostředí. Právo vyučovat česky, publikované roku 1849, nalezlo velmi málo uplatnění, a to nezávisle na vyučovacím oboru. Češtiny znalí profesoři zůstali i po roce 1850 u německého, v určitých oborech latinského jazyka, i když by bývali mohli česky vyučovat a i když část studentů bezpochyby česky rozuměla. Příspěvek se zabývá řešením emancipace českého jazyka úrovni českého zemského sněmu, především rolí šlechty při hlasování o jazykové autonomii. Výsledek – většina starobylé aristokracie hlasovala pro zrovnoprávnění českého jazyka – ukazuje odlišný obraz české šlechty, která bývá zpravidla líčena jako cizácká a češtině nepřející.
Abstract (in English)
The attempts to introduce Czech as a language of instruction at Charles-Ferdinand University in Prague reflected specific developments in the ethnic-national movement within a university and academic setting. The right to teach in Czech, published in 1848, was seldom applied, regardless of the discipline. Even after 1850, Czech-speaking professors continued to teach in German, or in Latin for some subjects, even though they could have taught in Czech and even though a section of the students undoubtedly understood Czech. This contribution looks at the emancipation of the Czech language at the level of the Bohemian Diet, in particular the role of the aristocracy in voting for linguistic autonomy. The result – the majority of the old aristocracy voted for the equality of the Czech language – reveals a different side to the Czech nobility, which has usually been portrayed as being foreign and against the Czech language.
Links
GA19-01035S, research and development projectName: Státní financování a autonomní správa vysokých škol 1849–1939 (Acronym: Státní financování a autonomní správa vysokých ško)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 6/9/2024 12:13