Detailed Information on Publication Record
2022
Práce učitele s žákovskou chybou v komunikaci s celou třídou
MAJCÍK, MartinBasic information
Original name
Práce učitele s žákovskou chybou v komunikaci s celou třídou
Name (in English)
Teacher‘s error management behavior during whole class interaction
Authors
MAJCÍK, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, 135 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity 519, 2022
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/22:00127222
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-280-0126-1
Keywords (in Czech)
učitelská práce s chybou; činnosti při řešení chyb; chybová situace; žákovská chyba;strach z chyby;klima pro práci s chybou;konstruktivistický přístup;učitelská zpětná vazba; oprava; korekce; lešení; žákovské zapojení; podpora učitele
Keywords in English
error management behaviour; mistake-handling activities; error situation; pupils’ mistake;fear of making mistake;error climate;constructivist approach; teacher feedback; repair; correction; scaffolding; engagement; teachers’ support
Změněno: 7/3/2023 14:30, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn
V originále
Kniha se svým tématem zaměřuje na fenomén žákovské chyby, který je úzce spjat se školní výukou a učením. Cílem textu je představit učitelskou práci s žákovskou chybou při komunikaci s celou třídou. V rámci teorie je pozornost věnována zejména aktuálnímu pojetí chyby, tvorbě klimatu pro práci s chybou a roli zpětné vazby v chybové situaci. Prezentován je také vlastní kvalitativní výzkum, jenž popisuje přístup učitelů k žákovským chybám a identifikuje důležité činnosti realizované během výuky. Výsledky výzkumu tak mohou posloužit nejen samotným učitelům k reflexi vlastní práce s žákovskou chybou, ale mohou být rovněž inspirujícím materiálem pro studenty pregraduální přípravy.
In English
The book deals with the topic of students’ errors, which are considered an important educational phenomenon. The goal of this text is to introduce teacher error management behavior during whole-class interaction. From a theoretical point of view, the book pays attention to the conception of mistakes, error climate, and the role of teacher feedback during error situations. The book also presents qualitative research, that is focused on teachers’ approaches to mistakes and activities implemented during handling students’ mistakes. The results could be useful not only for teachers to reflect on their work with students’ errors but can also be inspiring material for undergraduate students.