J 2022

Identifikace žáka nadaného na matematiku ve školním prostředí

BUDÍNOVÁ, Irena and Jitka PANÁČOVÁ

Basic information

Original name

Identifikace žáka nadaného na matematiku ve školním prostředí

Name (in English)

Identification of mathematically gifted pupil in the school environment

Authors

BUDÍNOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jitka PANÁČOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Učitel matematiky, Praha, Jednota českých matematiků a fyziků, 2022, 1210-9037

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/22:00127253

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

nadání; podvýkonní nadaní žáci; žáci s dvojí výjimečností

Keywords in English

gift; underachieving gifted pupils; pupils with double exceptionality

Tags

Reviewed
Změněno: 16/2/2023 15:41, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Článek se zabývá problematikou vzdělávání nadaných žáků ze skupiny podvýkonných žáků a žáků s dvojí výjimečností. Stručně shrnuje teoretické poznatky o vnímání nadání ve školním prostředí a o projevech žáků z rizikových skupin. Dvě případové studie ilustrují, v čem jsou ohroženi podvýkonní nadaní žáci a žáci s dvojí výjimečností a proč často nejsou ve škole identifikováni jako nadaní. Článek je součástí dlouhodobého výzkumu zabývajícího se problematikou neidentifikovaných nadaných žáků.

In English

The article deals with the issue of education of gifted pupils from the group of underachieving pupils and pupils with double exceptionality. It briefly summarizes theoretical knowledge about the perception of gift in the school environment and about the manifestations of students from risk groups. Two case studies illustrate how underachieving gifted pupils and pupils with double exceptionality are at risk and why they are often not identified as gifted at school. The article is part of long-term research dealing with the issue of unidentified gifted pupils.