Detailed Information on Publication Record
2022
Identifikace žáka nadaného na matematiku ve školním prostředí
BUDÍNOVÁ, Irena and Jitka PANÁČOVÁBasic information
Original name
Identifikace žáka nadaného na matematiku ve školním prostředí
Name (in English)
Identification of mathematically gifted pupil in the school environment
Authors
BUDÍNOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jitka PANÁČOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Učitel matematiky, Praha, Jednota českých matematiků a fyziků, 2022, 1210-9037
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/22:00127253
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
nadání; podvýkonní nadaní žáci; žáci s dvojí výjimečností
Keywords in English
gift; underachieving gifted pupils; pupils with double exceptionality
Tags
Reviewed
Změněno: 16/2/2023 15:41, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Článek se zabývá problematikou vzdělávání nadaných žáků ze skupiny podvýkonných žáků a žáků s dvojí výjimečností. Stručně shrnuje teoretické poznatky o vnímání nadání ve školním prostředí a o projevech žáků z rizikových skupin. Dvě případové studie ilustrují, v čem jsou ohroženi podvýkonní nadaní žáci a žáci s dvojí výjimečností a proč často nejsou ve škole identifikováni jako nadaní. Článek je součástí dlouhodobého výzkumu zabývajícího se problematikou neidentifikovaných nadaných žáků.
In English
The article deals with the issue of education of gifted pupils from the group of underachieving pupils and pupils with double exceptionality. It briefly summarizes theoretical knowledge about the perception of gift in the school environment and about the manifestations of students from risk groups. Two case studies illustrate how underachieving gifted pupils and pupils with double exceptionality are at risk and why they are often not identified as gifted at school. The article is part of long-term research dealing with the issue of unidentified gifted pupils.