BUDÍNOVÁ, Irena and Jitka PANÁČOVÁ. Identifikace žáka nadaného na matematiku ve školním prostředí (Identification of mathematically gifted pupil in the school environment). Učitel matematiky. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 2022, vol. 30, No 3, p. 129-148. ISSN 1210-9037.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Identifikace žáka nadaného na matematiku ve školním prostředí
Name (in English) Identification of mathematically gifted pupil in the school environment
Authors BUDÍNOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jitka PANÁČOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Učitel matematiky, Praha, Jednota českých matematiků a fyziků, 2022, 1210-9037.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00127253
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) nadání; podvýkonní nadaní žáci; žáci s dvojí výjimečností
Keywords in English gift; underachieving gifted pupils; pupils with double exceptionality
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 16/2/2023 15:41.
Abstract
Článek se zabývá problematikou vzdělávání nadaných žáků ze skupiny podvýkonných žáků a žáků s dvojí výjimečností. Stručně shrnuje teoretické poznatky o vnímání nadání ve školním prostředí a o projevech žáků z rizikových skupin. Dvě případové studie ilustrují, v čem jsou ohroženi podvýkonní nadaní žáci a žáci s dvojí výjimečností a proč často nejsou ve škole identifikováni jako nadaní. Článek je součástí dlouhodobého výzkumu zabývajícího se problematikou neidentifikovaných nadaných žáků.
Abstract (in English)
The article deals with the issue of education of gifted pupils from the group of underachieving pupils and pupils with double exceptionality. It briefly summarizes theoretical knowledge about the perception of gift in the school environment and about the manifestations of students from risk groups. Two case studies illustrate how underachieving gifted pupils and pupils with double exceptionality are at risk and why they are often not identified as gifted at school. The article is part of long-term research dealing with the issue of unidentified gifted pupils.
PrintDisplayed: 22/7/2024 15:23