ZOUNEK, Jiří. Digitální technologie (nejen) v hodině a o přestávce (Digital technology (not only) in class and during break time). In Týden humanitních věd 2022. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Digitální technologie (nejen) v hodině a o přestávce
Name (in English) Digital technology (not only) in class and during break time
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Týden humanitních věd 2022, 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00129235
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) digitální technologie; škola; rodiče; adolescenti; učení; vyučování
Keywords in English digital technology; achool; adolescents; learning; teaching
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D., učo 217393. Changed: 15/2/2023 23:04.
Abstract
Téma digitálních technologií a jejich využití ve vzdělávání je někdy spojováno zejména s vybavením škol, připraveností učitelů nebo učebním obsahem v digitální podobě. Škola je ale pouze jedním prostředím, kde se adolescenti setkávají s technologiemi. Dalším, a zcela zásadním, prostředím je rodina, kde se děti setkávají s digitálními technologiemi nejdříve a rodiče mají velký vliv na podobu života rodiny s technologiemi. A neméně důležité je to, jak digitální technologie spoluutváří život a učení adolescentů, kteří proto bývají nazýváni digital teens. Jak tedy využívají učitelé technologie ve své výuce? Jsou dovednosti a znalosti o technologiích získané ve výuce použitelné v životě mimo školu? Jak vnímají roli technologií v učení svých dětí rodiče a proč? Proč mají adolescenti sledovat YouTube? K čemu může adolescentům sloužit natáčení videí? Jak vidí digitální technologie samotní digital teens? Proč mluvíme o digitálních technologiích jako o dobrém sluhovi a špatném pánovi? V přednášce se budeme snažit na tyto i další otázky najít odpověď, a to na základě empirických dat hned z několika výzkumů.
Abstract (in English)
The topic of digital technologies and their use in education is sometimes associated mainly with school equipment, teacher preparedness or digital learning content. But school is only one environment where adolescents encounter technology. Another, and quite crucial, environment is the family, where children encounter digital technologies first and parents have a great influence on the shape of family life with technology. Equally important is how digital technologies co-shape the lives and learning of adolescents, who are therefore called digital teens. So how do teachers use technology in their teaching? Are the skills and knowledge about technology acquired in the classroom applicable to life outside school? How do parents perceive the role of technology in their children's learning and why? Why should adolescents watch YouTube? What purpose can adolescents serve by making videos? How do digital teens themselves view digital technology? Why do we talk about digital technology as a good servant and a bad master? In this talk, we will try to answer these and other questions by drawing on empirical data from several research studies.
Links
GA17-06152S, research and development projectName: Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 8/5/2024 10:36