D 2022

Marcus or Mira - Investigating the Perception of Virtual Agent Gender in Virtual Reality Role Play-Training

REGAL, Georg, Jakob Carl UHL, Anna GERHARDUS, Stefan SUETTE, Elisabeth FRANKUS et. al.

Základní údaje

Originální název

Marcus or Mira - Investigating the Perception of Virtual Agent Gender in Virtual Reality Role Play-Training

Autoři

REGAL, Georg, Jakob Carl UHL, Anna GERHARDUS, Stefan SUETTE, Elisabeth FRANKUS, Julia SCHMID, Simone KRIGLSTEIN (40 Rakousko, domácí) a Manfred TSCHELIGI

Vydání

USA, 28th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology (VRST '22), od s. 1-11, 11 s. 2022

Nakladatel

ACM

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/00216224:14330/22:00127298

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

ISBN

978-1-4503-9889-3

DOI

http://dx.doi.org/10.1145/3562939.3565629

UT WoS

001066110500010

Klíčová slova anglicky

Training; Virtual Reality; Gender; Virtual Agents

Štítky

core_A, firank_A

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 5. 2024 16:43, RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D.

Anotace

V originále

Immersive virtual training environments are used in various domains. In this work we focus on role-play training in virtual reality. In virtual role-play training conversations and interactions with virtual agents are often fundamental to the training. Therefore, the appearance and behavior of the agents plays an important role when designing role-play training. We focus on the gender appearance of agents, as gender is an important aspect for differentiation between characters. We conducted a study with 40 participants in which we investigated how agents gender appearance influences the perception of the agents´ personality traits and the self-perception of a participants’ assumed role in a training for social skills. This work contributes towards understanding the design-space of virtual agent design, virtual agent gender identity, and the design and development of immersive virtual reality role-play training.
Zobrazeno: 2. 11. 2024 14:50