VODOVÁ, Libuše, Martina JANČOVÁ, Kamil MALINKA, Lenka SOBKOVÁ a Ivo BEDNÁŘ. 3D tisk jako příležitost pro vytváření výukových modelů pro výuku přírodopisu a biologie. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název 3D tisk jako příležitost pro vytváření výukových modelů pro výuku přírodopisu a biologie
Název česky 3D tisk jako příležitost pro vytváření výukových modelů pro výuku přírodopisu a biologie
Autoři VODOVÁ, Libuše, Martina JANČOVÁ, Kamil MALINKA, Lenka SOBKOVÁ a Ivo BEDNÁŘ.
Vydání 2022.
Další údaje
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW sborník abstraktů z konference Trendy v didaktice biologie 2022
Klíčová slova česky 3D tisk, výukový model, přírodopis, biologie
Klíčová slova anglicky 3D printing, educational model, science, biology
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D., učo 43576. Změněno: 17. 1. 2023 16:26.
Anotace
Výukové modely si lze obstarat třemi základními způsoby – zakoupením, výrobou svépomocí nebo vytištěním na 3D tiskárně. Právě poslední možnost je vzhledem ke snadné dostupnosti 3D tiskáren stále více využívána. Realizace 3D tisku na školách však naráží na bariéry, především se jedná o absenci odborného proškolení zaměstnanců a nedostatek kvalitních návodů na tisk. V příspěvku jsou prezentovány zkušenosti s návrhy 3D modelů a dílčí výsledky jejich ověřování ve výuce přírodopisu. Vytváření a ověřování 3D modelů je v rámci katedry biologie PdF MU podpořeno dvěma projekty. Konkrétně projektem TAČR „3D tisk a jeho uplatnění ne základních a středních školách“, na jehož řešení spolupracuje Masarykova univerzita s firmou Ysoft a také projektem „Průša pro školy“, díky kterému mohou školy bezplatně získat 3D tiskárnu. V rámci obou projektů byly například vytvořeny originální modely trepky a bakterií, nebo modely octomilek pro výuku Mendelových zákonů. V současné době jsou připravovány modely pro výuku geologického učiva. Pro použití ve výuce se nám osvědčilo podpořit realističnost 3D modelů tzv. postprocesingem (např. dobarvením modelu nebo dotvořením drobných částí jako jsou brvy trepky, které jsou na 3D tiskárně obtížně vytisknutelné). Také se podílíme na testování návodů na 3D tisk modelů volně dostupných na internetu. Na základě jejich pilotního ověření jsou navrhovány úpravy, které mají běžným uživatelům usnadnit vytištění model. Závěry jsou postupně zveřejňovány na portálu Be3DAcademy.
Návaznosti
TL03000425, projekt VaVNázev: 3D tisk a jeho uplatnění na základních a středních školách (Akronym: 3DPrintInSchools)
Investor: Technologická agentura ČR, 3D tisk a jeho uplatnění na základních a středních školách
VytisknoutZobrazeno: 16. 4. 2024 18:03