SUCHÁNEK, Pavel. Prameny k tvorbě Huberta Maurera a Johanna Georga Däringera (Sources for the oeuvre of Hubert Maurer and Johann Georg Däringer). Opuscula Historiae Artium. Faculty of Arts, Masaryk University, 2022, vol. 71, 1-2, p. 220-229. ISSN 1211-7390.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Prameny k tvorbě Huberta Maurera a Johanna Georga Däringera
Name (in English) Sources for the oeuvre of Hubert Maurer and Johann Georg Däringer
Authors SUCHÁNEK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Opuscula Historiae Artium, Faculty of Arts, Masaryk University, 2022, 1211-7390.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00129243
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English Hubert Maurer; Johann Georg Däringer; painting; 18th century; Central Europe; Vienna; Svitavy
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Changed: 10/3/2023 09:13.
Abstract
Studie s edicí korespondence vídeňských malířů Huberta Maurera (1738–1818) a Johanna Georga Däringera (1759–1809) přináší několik důležitých detailů k malířské praxi ve střední Evropě na sklonku 18. století. Na prvním místě stojí pozornost malířův způsob práce s kresebnými skicami. Maurer je na jedné straně používal k průběžnému přepracovávání svých starších, opakovaně používaných kompozic. Na druhé straně své pracovní kresby používal při komunikaci se zákazníky, kterým však neposkytovaly zcela přesnou představu o zamýšlené kompozici a sám malíř je vyzýval, aby je nepovažovali za zcela závazné, neboť počítal s dalším promýšlením kompozice v průběhu práce. Tato fáze kontinuálního hledání výsledného tvaru se dokonce mohla časově krýt s fází zahájení práce na samotném oltářním obraze. S touto praxí souvisela také Maurerova neochota vytvářet pro objednavatele ukázkové olejové skici, neboť práce na ní by jej neúčelně připravila o čas potřebný k „lepšího vypracování samotného oltářního obrazu“, a zdražila by neúměrně jeho práci. Publikovaná korespondence tak nakonec přináší svědectví právě o finančních problémech, které v době reforem císaře Josefa II. v osmdesátých let 18. století a v následujících dvou desetiletích komplikovaly pořizování nového vybavení sakrálních interiérů. Maurerova strategie zjednodušování starších kompozic, zmenšování počtu znázorněných postav, racionalizace práce s přípravnými skicami a další typické rysy jeho tvůrčí praxe by tak mohly být jedním z důsledků ekonomických problémů, které výrazně komplikovaly vybavování kostelů uměleckými díly v habsburské monarchii na přelomu 18. a 19. století.
Abstract (in English)
A study with an edition of the correspondence of the Viennese painters Hubert Maurer (1738–1818) and Johann Georg Däringer (1759–1809) gives several important details on painting practice in Central Europe at the end of the 18th century. In the first place, the painter’s method of working with drawn sketches is worthy of attention. On the one hand, Maurer used them for the continuous reworking of his earlier, frequently reused compositions. On the other hand, he used his working drawings to communicate with clients, to whom however they did not give them a completely accurate idea of the intended composition, and the painter himself urged them not to consider them completely binding, as he anticipated reconsideration of a composition during his work. This phase of the continuous search for a final shape might even coincide in time with the phase of starting work on the altarpiece itself. Maurer’s reluctance to create sample oil sketches for the client was also related to this, since working on them would needlessly deprive him of the time needed to “better finalise the altarpiece itself” and would make his work disproportionately more expensive. In the end, the published correspondence bears witness to the financial problems which, at the time of the reforms of Emperor Joseph II in the 1780s and in the following two decades, complicated the new outfitting of sacral interiors.
Links
GA20-09541S, research and development projectName: Dějiny umění na Moravě: Morava v dějinách umění (Acronym: Dějiny umění na Moravě)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 22/5/2024 18:15