Detailed Information on Publication Record
2022
Čeština jako cizí jazyk a komunikace s dětským pacientem
DOLEŽÍ, LindaBasic information
Original name
Čeština jako cizí jazyk a komunikace s dětským pacientem
Name in Czech
Čeština jako cizí jazyk a komunikace s dětským pacientem
Name (in English)
Czech as a Foreign Language and Communicating With Children in the Paediatric Clinical Setting
Authors
Edition
Brno, Výuka jazyků na lékařských fakultách II. Sborník příspěvků z konference 9.–10. 9. 2021 BRNO, p. 140-147, 8 pp. 2022
Publisher
MU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
Organization unit
Language Centre
Tags
International impact
Změněno: 4/1/2024 14:11, Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D.
V originále
Ve svém příspěvku se věnuji češtině jako cizímu jazyku v kontextu komunikace s dětským pacientem. Analyzuji způsob, jakým se toto téma zpracovávají učebnice češtiny pro cizince a zaměřuji se jazykové jevy jazykové, jež by mohly být pro komunikaci s dětským pacientem relevantní, a to z hlediska jazykové produkce lékaře. Charakterizuji podobu jazyka u dětí v předškolním věku a poukazuji na možné výhody či nevýhody z hlediska recepce lékaře-cizince. Cílem mého příspěvku je tedy popsat možné rysy jazykových projevů typického dětského pacienta v konkrétní věkové skupině, co se jeho jazykových kompetencí týče, a co z toho vyplývá pro studenty, vyučující a tvůrce výukových materiálů.
In English
In my paper I focus on Czech as a foreign language in the context of communication with children patients. I analyse the way how textbooks are approaching this topic and I focus on relevant linguistic phenomena as to the language production of the doctor. I introduce basic characteristics of pre-school children language and describe its possible advantages or disadvantages as to doctors´ perception. The aim of my presentation is to depict possible linguistic features and linguistic competences of a typical child patient in a particular age group and see its implications for students, teachers as well as study materials´ authors.
Links
MUNI/A/0915/2016, interní kód MU |
|