MALANÍKOVÁ, Vendula. Pilotní šetření online konzultací a školení pro pečující o děti s PAS v České republice. In XVI. konference doktorského studijního programu Speciální pedagogika: Strategie ve speciálně pedagogickém výzkumu 2022. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Pilotní šetření online konzultací a školení pro pečující o děti s PAS v České republice
Název česky Pilotní šetření online konzultací a školení pro pečující o děti s PAS v České republice
Autoři MALANÍKOVÁ, Vendula.
Vydání XVI. konference doktorského studijního programu Speciální pedagogika: Strategie ve speciálně pedagogickém výzkumu 2022, 2022.
Další údaje
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky autismus; školení rodičů; aplikovaná behaviorální analýza (ABA); online
Klíčová slova anglicky autism; parent training; applied behavioral analysis (ABA); online
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Malaníková, učo 407098. Změněno: 12. 1. 2023 12:10.
Anotace
V posledních letech je možno sledovat rozvoj online služeb také ve zdravotnictví, vzdělávání či sociálních službách. Telepractice (telemedicína) poskytuje alternativní řešení v případě, kdy osobní interakce není možná. Jedná se například o plošné přerušení sociálních služeb či lokality s nedostupnou péčí. Stále častěji se objevuje nárůst využívání online služeb založených na aplikované behaviorální analýze (ABA) pro jedince s poruchami autistického spektra (PAS) a jejich pečující. V České republice jsou tyto služby stále málo dostupné. Cílem studie bylo vypracovat a empiricky ověřit systém online podpory pro rodiče a pečující v behaviorálních metodách a postupech. Pilotní studie se účastnilo 6 pečujících a 6 odborníků (behaviorální analytik či asistent behaviorálního analytika). Komplexní model školení a konzultací je zaměřen na budování základních dovedností u pečujících pro práci s jejich dětmi. S využitím designu s několikerou výchozí fází pro různá chování byly získané dovednosti pečujících hodnoceny v mnoha aplikovaných oblastech – párování, instruktážní kontrola, reakce na náročné chování, vytváření příležitostí k učení a rozvoji komunikace. Předběžné výsledky poukázaly na schopnost pečujících naučit se a aplikovat důležité postupy ABA, které zvyšují kvalitu jejich života a života jejich dětí.
Návaznosti
MUNI/B/1455/2021, interní kód MUNázev: Uvádění studujících v Ph.D. programech do sociálněvědní metodologie - rozvoj metodologických a prezentačních dovedností mladých vědeckých pracovníků bádajících nad speciálně-pedagogickými a inkluzivními tématy (Akronym: UČENÍ_VĚDĚ)
Investor: Masarykova univerzita, Uvádění studujících v Ph.D. programech do sociálněvědní metodologie - rozvoj metodologických a prezentačních dovedností mladých vědeckých pracovníků bádajících nad speciálně-pedagogickými a inkluzivními tématy
VytisknoutZobrazeno: 1. 10. 2024 10:00