D 2022

Může si podnikatel vybrat svého spotřebitele?

ONDREJOVÁ, Dana

Basic information

Original name

Může si podnikatel vybrat svého spotřebitele?

Name (in English)

Can a business choose its consumer?

Authors

ONDREJOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Pocta prof. Josefu Bejčkovi k 70. narozeninám, p. 107-143, 37 pp. 2022

Publisher

Acta Universitatis Brunensis Iuridica

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50501 Law

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14220/22:00127535

Organization unit

Faculty of Law

ISBN

978-80-280-0093-6

Keywords (in Czech)

diskriminace; spotřebitel; podnikatel; svoboda; zákon o ochraně spotřebitele; antidiskriminační zákon

Keywords in English

discrimination; consumer; entrepreneur; freedom; consumer protection act; anti-discrimination act

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 4/4/2023 10:34, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá omezením autonomie vůle podnikatele a svobody jeho projevu ve vztahu ke spotřebiteli zásadou zákazu diskriminace. Předmětem zkoumání je strohý § 6 zákona o ochraně spotřebitele, který toliko zakazuje podnikateli spotřebitele při prodeji zboží nebo služeb diskriminovat, aniž by vymezoval konkrétní diskriminační důvody. Judikatura v tomto odkazuje na úpravu obsaženou v § 10 antidiskriminačního zákona. Příspěvek se zaměřuje na judikaturu českých soudů, která se zabývala diskriminačním jednáním ve vztazích B2C a tato je podrobena kritickému hodnocení.

In English

The paper deals with the limitation of the entrepreneur's autonomy of will and freedom of expression in relation to the consumer by the principle of non-discrimination. The subject of the examination is the strict Section 6 of the Consumer Protection Act, which only prohibits the entrepreneur from discriminating against consumers in the sale of goods or services, without defining specific discriminatory grounds. The case-law refers in this respect to the regulation contained in section 10 of the Anti-Discrimination Act. The paper focuses on the case law of the Czech courts that has dealt with discriminatory conduct in B2C relations and this is critically assessed.