Detailed Information on Publication Record
2022
Může si podnikatel vybrat svého spotřebitele?
ONDREJOVÁ, DanaBasic information
Original name
Může si podnikatel vybrat svého spotřebitele?
Name (in English)
Can a business choose its consumer?
Authors
ONDREJOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Pocta prof. Josefu Bejčkovi k 70. narozeninám, p. 107-143, 37 pp. 2022
Publisher
Acta Universitatis Brunensis Iuridica
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50501 Law
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14220/22:00127535
Organization unit
Faculty of Law
ISBN
978-80-280-0093-6
Keywords (in Czech)
diskriminace; spotřebitel; podnikatel; svoboda; zákon o ochraně spotřebitele; antidiskriminační zákon
Keywords in English
discrimination; consumer; entrepreneur; freedom; consumer protection act; anti-discrimination act
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 4/4/2023 10:34, Mgr. Petra Georgala
V originále
Příspěvek se zabývá omezením autonomie vůle podnikatele a svobody jeho projevu ve vztahu ke spotřebiteli zásadou zákazu diskriminace. Předmětem zkoumání je strohý § 6 zákona o ochraně spotřebitele, který toliko zakazuje podnikateli spotřebitele při prodeji zboží nebo služeb diskriminovat, aniž by vymezoval konkrétní diskriminační důvody. Judikatura v tomto odkazuje na úpravu obsaženou v § 10 antidiskriminačního zákona. Příspěvek se zaměřuje na judikaturu českých soudů, která se zabývala diskriminačním jednáním ve vztazích B2C a tato je podrobena kritickému hodnocení.
In English
The paper deals with the limitation of the entrepreneur's autonomy of will and freedom of expression in relation to the consumer by the principle of non-discrimination. The subject of the examination is the strict Section 6 of the Consumer Protection Act, which only prohibits the entrepreneur from discriminating against consumers in the sale of goods or services, without defining specific discriminatory grounds. The case-law refers in this respect to the regulation contained in section 10 of the Anti-Discrimination Act. The paper focuses on the case law of the Czech courts that has dealt with discriminatory conduct in B2C relations and this is critically assessed.