ONDREJOVÁ, Dana. Může si podnikatel vybrat svého spotřebitele? (Can a business choose its consumer?). In Kotásek Josef a Michala Špačková (eds.). Pocta prof. Josefu Bejčkovi k 70. narozeninám. 1st ed. Brno: Acta Universitatis Brunensis Iuridica, 2022, p. 107-143. ISBN 978-80-280-0093-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0094-2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Může si podnikatel vybrat svého spotřebitele?
Name (in English) Can a business choose its consumer?
Authors ONDREJOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Pocta prof. Josefu Bejčkovi k 70. narozeninám, p. 107-143, 37 pp. 2022.
Publisher Acta Universitatis Brunensis Iuridica
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50501 Law
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Open access sborníku
RIV identification code RIV/00216224:14220/22:00127535
Organization unit Faculty of Law
ISBN 978-80-280-0093-6
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0094-2022
Keywords (in Czech) diskriminace; spotřebitel; podnikatel; svoboda; zákon o ochraně spotřebitele; antidiskriminační zákon
Keywords in English discrimination; consumer; entrepreneur; freedom; consumer protection act; anti-discrimination act
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 4/4/2023 10:34.
Abstract
Příspěvek se zabývá omezením autonomie vůle podnikatele a svobody jeho projevu ve vztahu ke spotřebiteli zásadou zákazu diskriminace. Předmětem zkoumání je strohý § 6 zákona o ochraně spotřebitele, který toliko zakazuje podnikateli spotřebitele při prodeji zboží nebo služeb diskriminovat, aniž by vymezoval konkrétní diskriminační důvody. Judikatura v tomto odkazuje na úpravu obsaženou v § 10 antidiskriminačního zákona. Příspěvek se zaměřuje na judikaturu českých soudů, která se zabývala diskriminačním jednáním ve vztazích B2C a tato je podrobena kritickému hodnocení.
Abstract (in English)
The paper deals with the limitation of the entrepreneur's autonomy of will and freedom of expression in relation to the consumer by the principle of non-discrimination. The subject of the examination is the strict Section 6 of the Consumer Protection Act, which only prohibits the entrepreneur from discriminating against consumers in the sale of goods or services, without defining specific discriminatory grounds. The case-law refers in this respect to the regulation contained in section 10 of the Anti-Discrimination Act. The paper focuses on the case law of the Czech courts that has dealt with discriminatory conduct in B2C relations and this is critically assessed.
PrintDisplayed: 7/9/2024 11:17