Detailed Information on Publication Record
2022
Edukace rodičů dětí s neurovývojovým postižením prostřednictvím online podpory a e-learningu
MALANÍKOVÁ, Vendula and Karel PANČOCHABasic information
Original name
Edukace rodičů dětí s neurovývojovým postižením prostřednictvím online podpory a e-learningu
Name (in English)
Education of Parents of Children with Neurodevelopmental Disabilities through Online Support and E-learning
Authors
MALANÍKOVÁ, Vendula (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Karel PANČOCHA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2022, 2585-7363
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/22:00127558
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
telepractice; autismus; školení rodičů; aplikovaná behaviorální analýza; online intervence
Keywords in English
telepractice; autism; parent training; applied behavior analysis; online intervention
Tags
Reviewed
Změněno: 8/3/2023 22:14, Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
V originále
Článek představuje projekt Telepractice – podpora rodičů a dětí s neurovývojovým postižením v domácím prostředí, který byl zaměřen na komplexní model online intervence na poli aplikované behaviorální analýzy. Cílem textu je popsat hlavní výstupy projektu a jejich možné využití v praxi. Webový portál Telepractice zpřístupňuje veřejnosti manuály a materiály pro poskytování online intervence pro jedince sporuchou autistického spektra (PAS) v domácím prostředí. Materiály cílí jak na samotné provádění intervence, tak na její právní a administrativní podporu a sdílení dobré praxe. Jednotlivé výstupy se opírají o aplikovaný výzkum, při kterém bylo využito různých metod a technik sběru a analýzy dat. Výsledky výzkumů jsou publikovány ve dvou odborných článcích popisující pilotní testování e-learningového kurzu a následné poskytování online intervence v podobě odborných konzultací. Výsledky ukázaly, že program byl sociálně validní a přispěl k nárůstu dovedností i zvýšení kvality života zkoumaných rodin. Podrobná evaluace všech výstupů projektu poskytla prostor pro další zdokonalení online intervencí pro rodiny dětí s PAS.
In English
The following article introduces the project Telepractice – support for children with neurodevelopmental disorders through behavioral interventions, which is a comprehensive model of online intervention in the field of applied behavioural analysis. The aim of the text is to describe the main outcomes of the project and their possible use in practice. The Telepractice website makes available to the public manuals and materials to provide online for individuals with autism spectrum disorder (ASD). The materials target both the implementation of the intervention itself, as well as its legal and administrative support and sharing of good practice. The individual outputs are based on applied research using various methods and techniques of data collection and analysis. Results of research are published in two papers describing the pilot testing of the e- learning course and the subsequent delivery of the online intervention in the form of expert consultation. Results demonstrated that the program was socially valid and contributed to sklil gains and increased quality of life. Detailed evaluation of all project outputs provided room for further improvement online interventions for families of children with ASD.
Links
MUNI/A/1461/2021, interní kód MU |
|