Informační systém MU
ŠALOUNOVÁ, Kateřina. Tělo pedagoga v kontextu tanečního vzdělání/The Teacher´s Body in the Context of Dance Education. Taneční aktuality: Speciální vydání 2022. Proměny těla v tanci. Praha: Taneční aktuality o.p.s., 2022, roč. 2022, č. 1, s. 64-77, 151 s.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Tělo pedagoga v kontextu tanečního vzdělání/The Teacher´s Body in the Context of Dance Education
Název česky Tělo pedagoga v kontextu tanečního vzdělání
Název anglicky The Teacher´s Body in the Context of Dance Education
Autoři ŠALOUNOVÁ, Kateřina.
Vydání Taneční aktuality: Speciální vydání 2022. Proměny těla v tanci, Praha, Taneční aktuality o.p.s. 2022.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Taneční pedagogika; tělesnost; taneční tělo; sebepojetí; tanec jako nástroj pedagogiky; typy těl; estetika
Klíčová slova anglicky Dance pedagogy; physicality; dance body; self-concept; dance as a tool of pedagogy; types of bodies; aesthetics
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: MgA. Mgr. Kateřina Šalounová, učo 217442. Změněno: 3. 1. 2023 09:48.
Anotace
Taneční pedagogové konzervatoří, základních a vysokých uměleckých škol či soukromých tanečních studií tvoří specifickou profesní skupinu, která se profilově zaměřuje na velmi okrajový obor naší společnosti, jakým je tanec, ať už na amatérské, či na profesionální úrovni. Přitom je tato množina jako celek heterogenní a snad by se dalo říci, že co taneční pedagog, to jiný přístup, jiné komunikační strategie, jiné motivační nástroje, individuální profesní a osobní historie, zaměření na jiné taneční techniky, zacílení na jiné věkové skupiny žáků či studentů. Spojuje je ovšem jejich tělo, které bylo léta formováno tanečními tréninky, má vypěstovanou svébytnou pohybovou paměť, a potom také záměrná či nezáměrná volba pedagogického přístupu, jakéhosi pedagogického mixu, jenž se v čase pochopitelně proměňuje a je závislý na nejrůznějších okolnostech. Například i na tom, zda má daný pedagog nějaké pedagogické vzdělání nebo jestli má vlastní děti. Tento článek si klade za cíl otevřít v českém prostředí doposud nedostatečně reflektovaná témata, která se skrze tělo v oblasti hranic taneční pedagogiky a estetické výchovy a dalších příbuzných oborů otevírají, a současně poukázat na tanec jako na univerzální pedagogický nástroj. Bude nastíněn jeho potenciál skrze typologii těl, jež se pokouší mapovat vztah tanečního pedagoga k obsahu kurikula taneční pedagogiky skrze médium těla.
Anotace anglicky
Dance teachers at conservatories, primary and secondary arts schools, and private dance studios form a specific group of professionals focusing on a marginal domain of our society – dance – on both amateur and professional levels. This community, though, is still rather heterogenous, and it is possible to say that each teacher holds a different set of approaches, communication strategies, and motivation tools, and that there is a variety of individual professional and personal histories, dance techniques, and targeted age groups. However, all dance teachers have some things in common: firstly, it is their body, moulded by years of dance training, and possessing a specific kind of movement memory. Secondly, the (un)deliberate choice of pedagogical approach, a sort of teaching mix that changes in time, and that depends on various conditions (e.g. whether a teacher has completed their dance training, or has their own children). This paper aims to open up topics that have not been properly discussed in the Czech milieu yet, and that are currently emerging in the domain of dance pedagogy, aesthetic education, and other related disciplines, and present dance as a universal pedagogical tool. The paper will outline its potential through a body typology, which tries to map out the relationship between a dance teacher and dance pedagogy curriculum through the medium of the body.
Návaznosti
MUNI/A/1528/2021, interní kód MUNázev: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích III. (Akronym: DIVADLO)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích III.
Zobrazeno: 28. 7. 2024 10:23