ŠALOUNOVÁ, Kateřina. THEORY IN PRACTICE/PRACTICE IN THEORY: SOME WAYS OF TEACHING HISTORY PRACTICALLY AND USING HISTORY IN DANCE LECTURES. In Dance and Theory – Challenges and Tendencies in Teaching Theory in Dance Education. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name THEORY IN PRACTICE/PRACTICE IN THEORY: SOME WAYS OF TEACHING HISTORY PRACTICALLY AND USING HISTORY IN DANCE LECTURES
Name in Czech TEORIE V PRAXI/PRAXE V TEORII: CESTY UČENÍ TANEČNÍ HISTORIE PRAKTICKY A VYUŽITÍ HISTORIE V TANEČNÍ PEDAGOGICE
Authors ŠALOUNOVÁ, Kateřina.
Edition Dance and Theory – Challenges and Tendencies in Teaching Theory in Dance Education, 2022.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) historie tance; výuka; výzkum; koncept kinestetické historie; taneční pedagogika; teorie tance; orální historie; metody výuky
Keywords in English dance history; teaching; research; concept of kinesthetic history; dance pedagogy; dance theory; oral history; methods of teaching
Tags International impact
Changed by Changed by: doc. MgA. David Drozd, Ph.D., učo 16452. Changed: 22/1/2023 23:19.
Abstract
The speech explores a potential for combining dance history and theory and dance pedagogy in practice. It is based on the concept of kinaesthetic history and is intended to offer possible ways of connecting theater theorists with dance practice and, conversely, to bring dance theory and history closer to dancers. The practice of the movement experienced on one's own body contributes to a greater understanding of a dance performance or dance technique. Theoretical concepts, on the other hand, bring depth to dance practice and techniques, expand the creative possibilities of dancers, anchor them in their field, and provide freedom through defined boundaries.
Abstract (in Czech)
Příspěvek je snahou o propojení taneční historie a teorie a taneční pedagogiky. Má nabídnout některé metody, jimiž se lze vydat jednak v rámci výuky dějin tancem, ale i na poli praktické výuky tance s využitím tanečních dějin. Vlastní fyzický zážitek velmi pomáhá nejen k pochopení pohybových principů choreografického díla či taneční techniky. Teoretické koncepty naopak vnášejí do taneční praxe a technik hloubku, rozšiřují kreativní možnosti tanečníků, ukotvují je ve svém oboru a dávají svobodu v předem ohraničeném poli. Nabízené cesty jsou inspirovány konceptem/metodou kinestetické historie, která je jakožto teoretický základ aplikovatelná jak na opakované uvádění již jednou vzniklých inscenací, tak na edukativní procesy v teoretických i praktických předmětech
Links
MUNI/A/1528/2021, interní kód MUName: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích III. (Acronym: DIVADLO)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 29/9/2024 02:30