Detailed Information on Publication Record
2022
Devadesátá léta jako zlatá doba? Prezentismus a uchronie ve vzpomínkách učitelů základních škol
ZOUNEK, Jiří and Oto POLOUČEKBasic information
Original name
Devadesátá léta jako zlatá doba? Prezentismus a uchronie ve vzpomínkách učitelů základních škol
Name (in English)
The 1990s as a golden age? Presentism and uchronia in the memories of primary school teachers
Authors
ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Oto POLOUČEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
XX. setkání historiků a příznivců orální historie na hradě Sovinci, 2.–5. 6. 2022, Sovinec, 2022
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/22:00129280
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
post-socialistická transformace; školství; soudobé dějiny; orální historie; učitel
Keywords in English
post-socialist transformation; schooling; contemporary history; oral history; teacher
Tags
Změněno: 19/3/2023 22:05, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá vzpomínkami učitelů na proměny základního školství po roce 1989. Post-socialistická transformace je v orálně historických rozhovorech řadou učitelů prezentovávána jako etapa, kdy zmizela negativa období socialismu (ideologie ve vzdělávání, přebujelá byrokracie), přetrvávaly pozitivní charakteristiky života školy z minulosti (podpora rodičů, respekt k učiteli) a zatím nenastaly dopady pozdějších, z pohledu učitelů, nesystémových změn vedoucích k opětovnému nárůstu povinností na úkor vzdělávání (mj. zrušení jednotných osnov a s tím spojená nutnost tvořit učební plány). Tvoří tak pomyslný ideální čas, ke kterému je možno se vztahovat. Tento obraz je však mnohdy dokreslován a posilován zejména aktuálními bezprostředními zkušenostmi (výuka během pandemie, současné školské reformy, prezentace učitelské profese v popkultuře). V příspěvku budou proto představeny interpretační výzvy vyplývající z kontextu realizace orálně historických rozhovorů s učiteli. Krátce se zmíníme o metodologii výzkumu a sběru dat. Prezentace vychází z aktuálně řešeného výzkumného projektu GAČR Post-socialistická transformace základních škol – procesy, příběhy, dilemata (č. projektu 20-11275S).
In English
The paper deals with teachers' memories of changes in primary education after 1989. The post-socialist transformation is presented in oral history interviews by many teachers as a stage when disappeared the negatives of the socialist period (ideology in education, overblown bureaucracy). At the same time, positive characteristics of school life from the past persisted (parental support and respect for the teacher) and have not yet occurred the effects of later (from the teachers' point of view) non-systemic changes leading to an increase of other duties at the expense of education (among other things, the abolition of the uniform curriculum and the associated need to create own teaching plans). The 90s thus forms an imaginary ideal time to which it is possible to relate. However, this image is often drawn out and strengthened significantly by current immediate experiences (teaching during a pandemic, current school reforms, and presentation of the teaching profession in pop culture). The paper will therefore present interpretive challenges arising from the context of conducting oral history interviews with teachers. We will briefly mention the research methodology and data collection. The presentation is based on the current GAČR research project Post-socialist transformation of primary schools – processes, stories, dilemmas (project no. 20-11275S).
Links
GA20-11275S, research and development project |
|