J 2022

Četbou proti ageismu : kniha jako prostředek při změně postojů dětí vůči stáří

SCHOTTL, Radim

Basic information

Original name

Četbou proti ageismu : kniha jako prostředek při změně postojů dětí vůči stáří

Name in Czech

Četbou proti ageismu : kniha jako prostředek při změně postojů dětí vůči stáří

Name (in English)

Reading as a Tool Against Ageism : a Book as a Means For Changing Children’s Attitudes Towards Old Age

Authors

SCHOTTL, Radim (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, Praha, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2022, 2533-7882

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/22:00127651

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

kniha; četba; fikce; empatie; altruismus; postoje; předsudky; ageismus; stáří

Keywords in English

book; reading; fiction; empathy; altruism; attitudes; prejudices; ageism; old age

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 3/4/2023 13:17, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Abstract

V originále

V tomto textu řešíme otázku, zda četba vybrané dětské literatury může mít u dětí vliv na změnu jejich postojů, mírnění negativních předsudků a stereotypního vnímání v oblasti společensky významných sociálních témat, jako je například ageismus a zda vliv knihy může vést až k altruismu. Studie systematicky provází procesy a jevy v průběhu četby, přičemž se postupně zaměřuje na dětského čtenáře a literaturu pro děti a mládež. Ageismus byl vybrán záměrně jakožto v současnosti stále více diskutované téma a také jako zajímavý problém k výzkumu, který na tuto studii navazuje v rámci disertační práce. Autor při představování jednotlivých témat, jejich analýze a vytváření závěrů, vychází především z výsledků publikovaných v zahraničí. Výsledky naznačují, že práce s literaturou pozitivně ovlivňuje postoje vůči stáří. Na úspěšnosti tohoto procesu závisí řada faktorů, přičemž mezi nejvýznamnější faktory patří věk a charakteristika literárního (hlavního) hrdiny.

In English

In this text we discuss the question whether reading selected children’s literature can have an infl uence on children in terms of their attitude, reduction of negative prejudice and stereotypical perception in the fi eld of important social issues (ageism as an example) and whether the infl uence of a book can lead all the way to altruism. This study systematically accompanies processes and phenomena during reading, gradually focusing on children’s readers and literature for children and youth. Ageism has been purposely chosen due to its more and more highly-debated character in the current era, as well as an interesting research matter which fi gures as a follow-up to this study within the dissertation. The author bases the presentation of individual topics, their analysis and conclusion drawings mainly on the results published abroad. The results suggest that working with the literature has a positive effect on attitudes towards old age. A number of factors depend on the success of this process, the most important factor being the age and characteristics of the literary (main) hero.

Links

MUNI/A/1485/2021, interní kód MU
Name: K možnostem zkoumání různých faktorů výuky na procesy učení (Acronym: faktory učení)
Investor: Masaryk University