FASORA, Lukáš and Václav KAŠKA. Pedagogická praxe a její reflexe ve studijním programu učitelství historie na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity (History Teaching Practice and its Assessment at the Faculty of Arts of Masaryk University). Marginalia historica : Časopis pro dějiny vzdělanosti a kultury. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2023, vol. 12, No 1, p. 65-96. ISSN 1804-5367.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pedagogická praxe a její reflexe ve studijním programu učitelství historie na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity
Name (in English) History Teaching Practice and its Assessment at the Faculty of Arts of Masaryk University
Authors FASORA, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Václav KAŠKA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Marginalia historica : Časopis pro dějiny vzdělanosti a kultury, Praha, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2023, 1804-5367.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/23:00130132
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) studium učitelství historie; změny v praktické složce přípravy; praxe a její reflexe
Keywords in English Teaching history studies; curricular changes to teaching practice; assessment of teaching practice
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 22/2/2024 12:48.
Abstract
Článek prezentuje zkušenosti se změnami v oblasti praktické výuky ve studijním programu učitelství historie na Filozofi cké fakultě Masarykovy univerzity. Poukazuje na významný nárůst podílu praktické výuky ve vzdělávání adeptů učitelství a sdílí zkušenosti s podobou propedeutických předmětů, kurzů spojujících teoretickou a praktickou výuku a hlavně zkušenost s refl exí praxí, která je v rámci reformy nejvýznamnější změnou. Na praktických příkladech jsou představeny způsoby, jak praktikanti vnímají svou roli učitele, přístupy provázejících učitelů a samozřejmě také vlastní výuku.
Abstract (in English)
The study tries to evaluate the curricular changes made to teaching practice courses in the Teacher Training in a History study program at the Faculty of Arts of Masaryk University in Brno. It points out a significant increase in the share of teaching practice in the curricula and presents the authors’ empirical views on the form of propedeutic courses, courses that join theory with practice, and courses in actual teaching practice, which represent the key feature of the reform. Practical examples are employed to illustrate how the trainees apprehend their teaching role, the aid of their supporting teachers, and their own practice.
PrintDisplayed: 9/10/2024 16:42